הפחתת מזונות במשמורת משותפת

לייעוץ ראשוני

התקשרו 03-922-8352 או השאירו פרטים:

תוכן עניינים

ככלל, כאשר הורה אחד נקבע כהורן משמורן בלעדי על ילדיו, כי אז מוטלת החובה על ההורה שכנגד, בדרך כלל על האב, לשאת במזונותיהם.

מזונות הילדים נקבעים על ידי בית המשפט לעניני משפחה בהתאם להלכות השונות ובהתאם לפסיקות המשפטיות המשתנות.
כנאמר, עד גיל 6 שנים, קיימת חובה על האב היהודי לזון את ילדיו בהתאם לדין העברי עד כדי כיסוי מלא של צרכיהם ההכרחיים, וזאת כמובן אף אם המדובר במשמורת משותפת.

בית המשפט העליון קבע ביום 19.7.17, כי ביחס למזונות ילדים קטינים בגילאי 6-15 שנים, עת מתקיימת בפועל משמורת משותפת של ההורים על ילדיהם הקטינים, בוטלה חובתו האבסולוטית של אב לזון את ילדיו הקטינים בגילאים אלו בכל צרכיהם ההכרחיים, ונקבע כי בגילאים הנ"ל חבים שני ההורים באופן שווה במזונות ילדיהם מדין צדקה.

בכך, אימץ בית המשפט העליון, פרשנות הלכתית מוכרת, לפיה בגילאים הללו, מוטל חיוב תשלום המזונות על שני ההורים מבחינת דין צדקה. כלומר, חיובו של כל הורה ייקבע על פי מרכיבים שונים, לרבות – גובה שכרם, הוצאותיהם, מספר הימים בהם שוהים עם ילדיהם ועוד.
מכאן, שבמצב בו מתקיימת משמורת משותפת של ההורים על ילדיהם, יש ממש בטענה לפיה יש לבצע חישוב מזונות ילדים שייקח בחשבון ענין זה. כלומר, יש לבצע הפחתת מזונות במשמורת משותפת.

שיעור ההפחתה וחישוב מזונות ילדים במקרה של משמורת משותפת הינו מגוון ומשתנה ממקרה למקרה.
עד כה ולפני פסק הדין של בית המשפט העליון, נעו ההפחתות בשיעורים של בין 25 אחוז ועד ל – 50 אחוז ביחס למזונות במקרה של משמורת שאינה משותפת.

חלוקת רכוש בין בני זוג

כיום, לאחר מתן פסק הדין המהפכני הנ"ל בחס לילדים בגילאי 6-15 שנים, נוצר מצב בו בהחלט יכול ויווצר מצב בו אב לא ישלם כלל מזונות לילדיו, וכל הורה יממן הוצאות הילדים עת מצויים אצלו. זאת, עם תוספות שונות של תשלום מחצית הוצאות חריגות.

מכאן, שאין כל ספק כי במצב של משמורת משותפת יש לבצע הפחתה כלשהיא בחיוב המזונות, שכן לוקחים בחשבון כי אותו הורה שלא שהה עם הילדים באופן ניכר עד כה, מקבלם אליו לזמני שהייה נרחבים יותר וממילא יש לו הוצאות נוספות בגין כך.

המשמעות של משמורת משותפת לילדים אצל הוריהם, כרוכה באחריות מוגברת מצד ההורים וכמובן בתוספת של הוצאות כספיות מצד אותו הורה, שיש צורך לקחת אותם בחשבון בעת חישוב מזונות ילדים במצב של משמורת משותפת.

הפחתת מזונות במשמורת משותפת בגילאים 6-15 אמורה להתבצע בהתאם לעקרונות אותו פסק דין מהפכני שניתן ביום 19.7.17 על ידי בית המשפט העליון.

למעשה, החלוקה בין ההורים תיקבע בהתאם ליכולותיהם הכלכליות היחסיות מכלל המקורות העומדים לרשותם, לרבות שכר עבודה.

ראו גם: משמורת משותפת

עו"ד מוטי גרטל

מוטי גרטל, עורך דין ונוטריון, מוטי גרטל, בעל תואר ראשון בהצטיינות במדע המדינה, B.A מטעם האוניברסיטה העברית בירושלים ובעל תואר ראשון במשפטים LL.B מטעם המכללה למנהל, חבר בלשכת עורכי הדין ובעל רישיון לעריכת דין מאז שנת 1996.

המידע המוצג באתר זה הינו מידע כללי בלבד ואינו מהווה יעוץ או חוות דעת משפטית.

שיתוף:

התקשרו 03-922-8352 או השאירו פרטים: