מיסים, גירושין ומה שביניהם

לייעוץ ראשוני

התקשרו 03-922-8352 או השאירו פרטים:

תוכן עניינים

כאשר עמדתם נרגשים מתחת לחופה אולי לא ציפיתם להתגרש יום אחד, אבל מגיע השלב בו מחליטים להפריד כוחות וחשוב לעשות זאת נכון, הן מהבחינה הרגשית והן מהבחינה הפיננסית.

לגירושים השפעה כלכלית על רמת החיים של כל אחד מבני הזוג וילדיהם. יש זוגות שעיגנו את הנושא קודם לכן באמצעות הסכמי ממון ויש מי שרק בשלב הפירוק מנהלים מו"מ על תשלומים שוטפים, משמורת משותפת או חלוקת רכוש.
מבחינת מס הכנסה, קיימים שינויים בנקודות זכות ופטורים שונים שרצוי להכיר לפני שמתחילים בתהליך.

משלמים דמי מזונות? מקבלים נקודת זכות

דמי מזונות עומדים בראש הדיונים המשפטיים של תהליך הגירושים כאשר מדובר בתביעת מזונות של בעל על המזונות לאשתו ושל אב על מזונות לילדיו.
מי שמשלם מזונות זכאי לנקודת זיכוי אחד במס הכנסה המתורגמת ל-216 שקלים בחודש או  2,592 שקלים לשנה.

חשוב לציין שהטבה זו ניתנת לכל הורה שנושא בכלכלת הילדים, גם להורים שאינם התגרשו עדיין אלא נפרדו. אם טרם התגרשתם, עליכם להציג פסק דין של בית משפט לענייני משפחה בדבר משמורת ילדים ולהציג הוכחות כמו פירוט חשבון בנק והעברות על תשלום של דמי מזונות.
נקודת הזיכוי היא עד שלכל ילד אותו מממנים במסגרת הסכם הגירושים או הפרידה מגיע לגיל 18.  ההטבה לא מגיעה אוטומטית ויש לציין את הנושא בטופס 101 במקרה של שכירים ואצל עצמאים בטופס 1301 וכן לצרף ספח תעודת זהות והוכחה על תשלום מזונות.

מקבלים דמי מזונות? לא משלמים תוספת מס

באופן טבעי, קבלת דמי מזונות מגדילה את ההכנסה של בן הזוג שמקבל את דמי המזונות. אבל בניגוד לתוספת הכנסה ממקור אחר, דמי מזונות אינם מחויבים על פי חוק בתשלומי מס הכנסה בין אם הוא מועבר על ידי בן הזוג או כקצבת דמי מזונות מביטוח לאומי. הסיבה לכך היא שדמי מזונות נחשבים הוצאות מוכרות לילדים ועל כן פטורים מתשלומי מס. אם בכל זאת חויבתם במס יש לפנות לעו"ד מיסים מומחה שיטפל בעניין.

מתגרשים? פטורים ממיסוי מקרקעין

נושא חלוקת הרכוש הוא נושא רגיש נוסף בניהול תהליכי גירושים ועל מנת לקבל פטור ממיסוי מקרקעין (מס שבח ומס רכישה). אך על פי חוק, יש לבצע העברה אגב גירושין וכך העברת הנכס לא תיחשב כאירוע מס.
הכוונה היא להעברת זכויות בלשכת רישום מקרקעין. כדי לקבל את הפטור יש להציג הוכחות לגירושים כמו הסכם גירושים, תעודת גירושים ואישור המועצה או העירייה המעיד על העברת זכויות. ניתן להעביר את הנכס בתהליך גירושים ללא תשלום מס.
עם זאת, חשוב להבין שהפטור מחבות מס תלויה במידת ההסכמה בין בני הזוג כמו למשל במקרה של נכס בחו"ל שכפוף לפקודת מס הכנסה ולא להוראות מיסוי מקרקעין. יש פטור ממס במקרה שהנכס ניתן במתנה ולכן יש צורך שתהיה הסכמה על כך בין בני הזוג אחרת עלולים להגיע למצב בו יש לשלם על נכס מעין זה מס.
על מנת להימנע מטעויות, יש לגבש את כל ההסכמות בצורה ברורה בהסכם הגירושים ורק לאחר מכן להתחיל בפרוצדורה המתבקשת של העברת זכויות כמו רישום בטאבו .
בכל מקרה, יש לבצע תכנון מס ולבחון את חובת המס העתידית במקרה שבן הזוג שמקבל את הנכס ירצה למכור בהמשך את הנכס.
לסיכום, חבויות המס עשויות להוות גיבנת כלכלית על בני זוג המתגרשים ויש לשקול את כל האספקטים הכרוכים בתהליך האם לחלק נכסים או למכור אותם.
בתהליך גירושים חשוב להתייעץ עם המומחים ולקבל ייעוץ מקצועי בנושא חבויות המס בגירושים כדי לתכנן נכון את המס ואת הניהול הכלכלי של התהליך והחיים בנפרד.

עו"ד איריס גרבר

עורכת דין ונוטריון, איריס גרבר, הינה עורכת דין מומחית בתחום דיני המשפחה, על כל תחומיו השונים, בעלת תואר ראשון בכלכלה וקרימינולוגיה B.A ובעלת תואר ראשון במשפטים LL.B מטעם אוניברסיטת בר אילן, חברה בלשכת עורכי הדין ובעלת רישיון עריכת דין משנת 1996.

המידע המוצג באתר זה הינו מידע כללי בלבד ואינו מהווה יעוץ או חוות דעת משפטית.

שיתוף:

התקשרו 03-922-8352 או השאירו פרטים: