לייעוץ ראשוני

התקשרו 03-922-8352 או השאירו פרטים:

תוכן עניינים

בהתאם לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, קיימת חזקת הגיל הרך, לפיה ילדים עד גיל 6, טובתם להיות בחזקת אימם. זהו חוק אשר ועדת שניט, אשר הוקמה לפני מספר שנים, שואפת לשינויו, דהיינו לבטל את חזקת הגיל הרך או לכל הפחות להפחית את הגיל.יש להתאים את המצב לימינו, כאשר מרבית האבות נוטלים חלק ניכר בגידול הילדים ומעורבים בחיי היום יום שלהם ונשים רבות מפתחות קריירה ועובדות שעות רבות ביום, לא כפי המצב שהיה בעבר.

כיום, במידה וההורים העומדים בפני גירושין, אינם מגיעים להסכמה בעניין משמורת על הקטינים, הרי שתמונה עובדת סוציאלית לסדרי דין, אשר תגיש תסקיר לבית המשפט לענייני משפחה, בו תיתן המלצתה לעניין הסדר המשמורת וזמני השהות של הקטינים עם הוריהם.

ישנם מקרים רבים, בהם האם מנסה לטרפד הסדר של משמורת משותפת ולא תמיד בחשיבה על טובת הילדים אלא ממניעים אחרים. כמו כן, קיימים אף אבות, שאינם מתכוונים באמת לקיים הסדר שיוויוני בעניין המשמורת אלא מבקשים זאת משיקולים וממניעים זרים.

משמורת משותפת בניגוד לרצון האם

כך או כך, כאשר מדובר בשני הורים טובים ואשר מיטיבים עם הילדים, אשר רוצים באמת ובתמים להיות שותפים מלאים לגידול הילדים- אין לשלול זאת מאף הורה!אין לתת יד למצב בו המלחמה מתנהלת על גבם של הילדים על מנת להשיג יתרון זה או אחר מבחינה כספית או אחרת. ישנם קריטריונים אשר נקבעו בפסיקה, על מנת לבחון אם אכן המצב מתאים לקביעת משמורת משותפת. בין היתר נקבע כי חייבת להיות קירבה פיזית במקום מגורי ההורים, מסוגלות הורית טובה של שני ההורים, רצון הילד, קיום קשר טוב ותקין בין כל אחד מההורים לילד ומעורבות רבה של שני ההורים בחיי הילד.

בעבר, הפסיקה אף נתנה משקל כבד לקיומה של רמה גבוהה של שיתוף פעולה בין ההורים וטיב התקשורת בין ההורים, אולם במהלך השנים האחרונות, לאור מקרים בהם אמהות טרפדו במכוון את התקשורת בינן לבין האב, או להיפך, לצורך שלילת האפשרות למתן משמורת משותפת, משקלו של רכיב זה פחת ופחת עם השנים וכיום נדרשת תקשורת פונקציונלית בלבד.כיום, ניתן למצוא פסקי דין, בהם ניתנה משמורת משותפת להורים, למרות התנגדות האם לכך ולעתים אף בניגוד לאמור בתסקיר ולמרות שאין תקשורת טובה בין ההורים.

ראה פסק דין בו ייצג משרדנו ונקבעה משמורת משותפת בניגוד לרצון האם

חלוקת הימים במשמורת משותפת אינה אחידה וקבועה ובהתאם לגיל הילדים ולנסיבות רצוי להתאים את החלוקה. כך למשל, ניתן לקבוע כי בימים ראשון ושני הילדים יהיו אצל הורה אחד, בימים שלישי רביעי- אצל הורה אחר ואילו בכל סוף שבוע ארוך, החל מיום חמישי ועד ראשון בבוקר- השהייה מתחלפת לסירוגין בין ההורים. חלוקת ימים במשמורת משותפת אינה אחידה ויש להתאימה, כאמור לנסיבות המשפחה הספציפית.
אין ספק כי הסדר של משמורת משותפת, זהו המצב האידיאלי מבחינת הילדים וההורים ובעל יתרונות רבים, שכן ההורים אמנם מתגרשים אבל זה מזה ולא מילדיהם ואין לגרום לנתק בין הילדים למי מההורים, רק בשל רצון ההורים להפרד.

חסרונות במשמורת משותפת, יכולים להיות רק במקרה שאחד מההורים לא באמת מתכוון לקיים בפועל הסדר כזה, אלא מעוניין בכותרת לצורך השגת מטרות כלכליות. על בית המשפט הנכבד, לבחון כל מקרה לגופו ולהורות על קיום משמורת משותפת בכל עת שכוונת הצדדים אמיתית.

ראה גם: מזונות במשמורת משותפת

המידע המוצג באתר זה הינו מידע כללי בלבד ואינו מהווה יעוץ או חוות דעת משפטית.

שיתוף:

התקשרו 03-922-8352 או השאירו פרטים: