תביעת נזיקין בתוך המשפחה

תביעת נזיקין במשפחה

לייעוץ ראשוני

התקשרו 03-922-8352 או השאירו פרטים:

תוכן עניינים

רבים נוהגים לחשוב שתחום תביעות הנזיקין נפרד לחלוטין מתחום דיני המשפחה, אולם קיימים מקרים רבים בהם שני התחומים הללו משיקים ומתמזגים. ומדוע לא, שהרי בסופו של דבר מטרתה של מערכת המשפט הישראלית היא למגר תופעות שליליות ומזיקות הפוגעות בבני משפחה (ובפרט בחסרי הישע שבה, כגון קטינים), ומבחינה זו הפיצוי הכספי בגין תביעת הנזיקין עשוי להיות גורם מרתיע ויעיל.

על מה תובעים?

מקרים של תביעות נזיקין בתוך המשפחה יכולים להיות קשורים למספר רב של נושאים, ביניהם התעללות גופנית או רגשית, צווי עיכוב יציאה מהארץ, הוצאת דיבה ולשון הרע, מעשי אינוס, בגידות ועוד.  על פי רוב, התובעים והמתגוננים הם בני זוג בהווה או בעבר, ולעיתים גם ילדיהם יכולים להוות צד בסכסוך המשפטי – למשל במקרים של ניכור הורי, מניעת קשר עם אחד ההורים על ידי ההורה השני, הזנחה רגשית וכדומה.

רוב המקרים של תביעות נזיקין בתוך המשפחה קשורות לאלימות פיזית או מינית ולסרבנות גט. המספרים מוכיחים שרוב התובעים במקרים אלה הן תובעות – אולם לעיתים יש גם גברים שסובלים מסרבנות גט. כך לדוגמה לפני מספר שנים עלה לכותרות תיק שבו גבר תבע את אשתו לשעבר בבית משפט לענייני משפחה עקב סירובה לקבל ממנו גט, ובית המשפט קיבל את תביעתו וחייב את האישה לשלם לו פיצויים בגובה מאתיים אלף ש"ח עבור כל שנת סירוב.

יש לציין כי במסגרת סכסוכים משפחתיים יש כאלה הרואים בתביעת נזיקין דרך לקדם את עצמם במאבקים על השגת גט. מקרים כאלה, כמובן, אינם מתקבלים בעין יפה על ידי בית המשפט אם הדבר מתגלה, ולכן מוטב שלא לנקוט באסטרטגיה מעין זו.

איפה תובעים?

על אף שתביעות נזיקין בדרך כלל עוסקות בהוכחת נזק ובפיצוי בדמות סעד כספי, בשנים האחרונות יותר ויותר תביעות כאלה מוגשות אל בית הדין לענייני משפחה. זאת מפאת הצורך לנהל את התביעה במסגרת רגישה ומנוסה. מאידך, בית הדין לענייני משפחה נוטה לעיתים קרובות לעודד פתרון סכסוכים משפחתיים, לרבות תביעות נזיקין, גם בדרכים שאינן משפטיות – למשל בגלל הרצון להגן על הילדים. לפיכך קיימת ביקורת מסוימת בעולם המשפט, לפיה תביעת נזיקין מורכבת וטעונה עשויה למעשה להנציח את הסכסוך המשפחתי ולהוות כלי הנוגד את טובת הילדים.

ראוי להדגיש שתביעות נזיקין המוגשות לבית המשפט לענייני משפחה הן מנהג חדש יחסית, ולכן לא כל בקשה לתביעה תתקבל על ידי בית המשפט. נטל ההוכחה כי מתן הסעד הכספי בגין תביעת הנזיקין הוא הדרך המתאימה ביותר להתמודד עם בעיה בתוך המשפחה מוטל על כתפיה של התביעה. במילים אחרות, המשפט הישראלי מכיר בחשיבות התא המשפחתי ושמירה עליו כחלק מתקנות הציבור, אולם לא יקח חלק בהפיכת התא המשפחתי לזירת התגוששות מיותרת ללא הצדקה ראויה לכך.

ראו גם: עורך דין דיני משפחה

עו"ד איריס גרבר

עורכת דין ונוטריון, איריס גרבר, הינה עורכת דין מומחית בתחום דיני המשפחה, על כל תחומיו השונים, בעלת תואר ראשון בכלכלה וקרימינולוגיה B.A ובעלת תואר ראשון במשפטים LL.B מטעם אוניברסיטת בר אילן, חברה בלשכת עורכי הדין ובעלת רישיון עריכת דין משנת 1996.

המידע המוצג באתר זה הינו מידע כללי בלבד ואינו מהווה יעוץ או חוות דעת משפטית.

שיתוף:

התקשרו 03-922-8352 או השאירו פרטים: