אפשרויות נישואין בישראל

אפשרויות נישואין בישראל

לייעוץ ראשוני

התקשרו 03-922-8352 או השאירו פרטים:

תוכן עניינים

למרות שבקרב האוכלוסייה היהודית בישראל, רוב הנישואים בישראל נעשים דרך הרבנות הראשית לישראל, נרשמת בשנים האחרונות ירידה ניכרת במספר הזוגות הבוחרים להינשא בדרך זו. הסיבות לבחירה באפשרויות האלטרנטיביות לנישואין הן רבות ומגוונות.

• חוסר אמון ברבנות ואי רצון לשתף עמה פעולה עקב התנגדות לכפייה דתית או טעמים עקרוניים אחרים.
• זוגות רבים מעוניינים שטקס הנישואין שלהם יהיה ייחודי ועם האמירה האישית שלהם ולכן מחפשים מסגרות בהן ניתן יהיה להתחייב זה לזו באהבה ללא מגבלות הטקס המסורתי.
• הרבנות הראשית לישראל אינה מספקת מענה לזוגות רבים בישראל. עולים רבים מברה"מ לשעבר או מאתיופיה אינם מוכרים על-ידי הרבנות כיהודים באופן רשמי, זוגות בעלי דת שונה וזוגות חד מיניים אינם יכולים להינשא ברבנות וזוגות אחרים מנועים עקב הגבלות הלכתיות, כמו כהן וגרושה, למשל.

לזוגות שאינם מעוניינים להינשא ברבנות, ישנן כמה אלטרנטיבות:

נישואים אזרחיים

בישראל, אין כל הכרה רשמית בנישואים אזרחיים. עם זאת, זוגות רבים מחליטים להינשא בדרך זו מכיוון שהם פסולי חיתון מסיבות שונות או מכיוון שהם מעוניינים להיקשר בהסכם נישואין מבלי לפעול תחת הרבנות. היתרון בכך שהנישואין אינם מוכרים הוא שניתן לנהל את הטקס בכל דרך שהזוג יבחר, בניהולו של מי שיבחרו ולהכריז על מחויבותם באופן הביטוי הייחודי להם. על-מנת להסדיר את הנישואין באופן רשמי, בוחרים לרוב בני הזוג לחתום על הסכמי ממון ולהירשם ברשויות המדינה כידועים בציבור. מוסד אשר מקנה להם כמעט את כל הזכויות השמורות לזוג נשוי באופן רשמי, לרבות הזכות לקבלת משכנתא בבנקים.

נישואין בחו"ל

אפשרות נוספת שבה נוקטים ישראלים רבים היא לטוס לחו"ל ולהינשא שם בטקס אזרחי. המדינה מכירה בנישואין אזרחיים כאשר הנישואין בחו"ל ויירשמו בתעודת הזהות כנשואים. ניתן לאחר התהליך לערוך טקס רפורמי או קונסרבטיבי על-מנת להוסיף ממד רוחני לנישואין, אם כי הטקס לא יוכר על-ידי המדינה.

ברית הזוגיות

בחוק המהפכני שעבר בשנת 2010 עבר חוק ברית הזוגיות המאפשר לבני זוג בני דתות שונות להירשם כחסרי דת ולהיקשר בהסכם זוגיות שמוכר על-ידי הרשויות כנישואין בישראל.

מהו מעמד ילדיהם של זוגות שנישאו בנישואים אזרחיים?

ילדים שנולדו לזוג שהתחתן בנישואים אזרחיים אינם נחשבים על-ידי הרבנות הראשית לישראל לממזרים ולכן אינם פסולי חיתון. הם בעלי מעמד חוקי זהה לילדים להורים שנישאו כדת משה וישראל.

גירושין בישראל

שאלה נפוצה שנשאלת היא, אם נישואים אזרחיים אינם מוכרים, האם גם גירושין בישראל יכולים להיות אזרחיים? התשובה הקצרה היא לא. התשובה הארוכה היא שהדבר תלוי מאוד במספר משתנים. על פניו, יכול זוג שנישא בנישואין אזרחיים פשוט לקום ולעזוב. עם זאת, אם ירצה אחד מבני הזוג בעתיד להינשא בחתונה דתית, תדרוש לרוב הרבנות גט לחומרא שייעשה על פי ההלכה היהודית. גם במידה ולא עולה צורך זה, מומלץ לפנות לעורך דין גירושין שילווה אתכם ב"פירוק החבילה" לאור הסכמי ממון שנחתמו וכדי להסדיר באופן מיטיב משמורת ילדים.

 
עו"ד איריס גרבר

עורכת דין ונוטריון, איריס גרבר, הינה עורכת דין מומחית בתחום דיני המשפחה, על כל תחומיו השונים, בעלת תואר ראשון בכלכלה וקרימינולוגיה B.A ובעלת תואר ראשון במשפטים LL.B מטעם אוניברסיטת בר אילן, חברה בלשכת עורכי הדין ובעלת רישיון עריכת דין משנת 1996.

המידע המוצג באתר זה הינו מידע כללי בלבד ואינו מהווה יעוץ או חוות דעת משפטית.

שיתוף:

התקשרו 03-922-8352 או השאירו פרטים: