מה המשמעות של הסכום הנקוב בכתובה?

כתובה

לייעוץ ראשוני

התקשרו 03-922-8352 או השאירו פרטים:

תוכן עניינים

ככל, בכתובה מתחייב הבעל כלפי רעייתו שאם יתגרשו זה מזו ישולם לה הסכום הנקוב בכתובה.

הכתובה הינה מסמך משפטי מחייב, וככזה יש צורך לתת את הדעת בטרם נקיבת סכום הכתובה.

מה קורה כאשר ננקב סכום מופרז בכתובה, נניח חצי מליון שקלים חדשים או עת ננקב סכום של 1,000,000 מליון שקלים חדשים או אף מליון דולר?

בית הדין הרבני האזורי ברחובות, קבע בתיק מסוים, כי בימינו יש חזקה שרוב החתנים אינם מבינים את מהות הכתובה, ולכן גם כאשר האשה זכאית למלוא כתובתה, היא לא תקבלה אם יש בה סכום מופרז.

כתובה

באותו מקרה, דעת הרוב קבעה כי חיי הנישואין כשלו באשמת הבעל ועל כן האשה לא הפסידה כתובתה. אלא שנקבע כי סכום הכתובה – 550,000 ₪, הינו סכום גדול ויש בהחלט מקום להטיל ספק בנכונות כוונתו האמיתית של הבעל להתחייב בו. באותו מקרה – נקבע כי סכום של 150,000 ₪ הינו סכום ראוי והגון.

במקרה אחר, במסגרת תיק בבית הדין הרבני האזורי בחיפה, דובר על חיוב בתשלום כתובה בסך של מליון דולר בשל נזק שנגרם לאשה כתוצאה מבגידת הבעל. באותו מקרה, דנו בשאלה האם המדובר בסכום מופרז. נקבע באותו מקרה כי לאור מעמדו של הבעל, והעובדה כי נשבע שבועה חמורה בתקיעת כף, במעמד החתימה על הכתובה, לקיים הכתוב בשטר הכתובה, הוחלט להעמיד את סכום הכתובה המגיע לאשה על מליון דולר, ועוד נקבע כי מסכום הכתובה יקוזז מה שתקבל האשה מחלקו של הבעל במסגרת איזון המשאבים.

קיימת אבחנה נוספת, שנעשית על ידי בית הדין הרבני, והיא אבחנה בין כתובה של נישואין ראשונים ושניים. במקרה מסוים שנדון בבית הדין הרבני הגדול במסגרת ערעור על פסק דין של בית הדין הרבני האזורי, נקבע בבית הדין הרבני האזורי כי על הבעל לשלם את מלוא סכום הכתובה – מליון שקלים חדשים. הבעל ערער לבית הדין הרבני הגדול וערעורו התקבל. באותו מקרה דובר על נישואין שניים. לבני הזוג לא היה רכוש משותף, מצבו הכלכלי של הבעל לא היה טוב, ולכן נקבע כי המדובר בסכום מוגזם ביותר. לדעתו של כבוד הרב דיכובסקי, באופן בסיסי סכום הגבוה מ – 120,000 ₪ הינו סכום מוגזם, שכן מטרת הכתובה הינה לאפשר לאשה להתפרנס במשך שנה מכספי הכתובה, עד שתינשא מחדש.

לקבלת ייעוץ אודות הליך הגירושין לחץ כאן.

עו"ד איריס גרבר

עורכת דין ונוטריון, איריס גרבר, הינה עורכת דין מומחית בתחום דיני המשפחה, על כל תחומיו השונים, בעלת תואר ראשון בכלכלה וקרימינולוגיה B.A ובעלת תואר ראשון במשפטים LL.B מטעם אוניברסיטת בר אילן, חברה בלשכת עורכי הדין ובעלת רישיון עריכת דין משנת 1996.

המידע המוצג באתר זה הינו מידע כללי בלבד ואינו מהווה יעוץ או חוות דעת משפטית.

שיתוף:

התקשרו 03-922-8352 או השאירו פרטים: