מכירת דירה על ידי כונס נכסים

חלוקת מזונות

לייעוץ ראשוני

התקשרו 03-922-8352 או השאירו פרטים:

תוכן עניינים

בני זוג הרוכשים דירת מגורים, לא צופים מצב בו ייפרדו ו/או יתגרשו, ובטוחים כי נכס המקרקעין אותו רכשו ישמש אותם למגוריהם עד אחרית הימים.
מה לעשות ובמציאות של ימינו, רבים הם הזוגות המתגרשים זו מזה.

במצב דברים זה, במסגרת תביעות לפירוק שיתוף שמוגשות לבית המשפט לענייני משפחה, נדרש בית המשפט להכריע בדבר פירוק השיתוף בדירת המגורים. עומדות בפני בית המשפט שאלות קשות, האם להורות על מכירת הדירה, מתי למכור אותה – האם כאשר יגיעו הילדים לגיל 18 שנים או מיידית, הכיצד לחלק את תמורת מכירת הדירה וכו'.

לעיתים מצב היחסים בין בני הזוג הינו טוב, והצדדים עצמם משתפים פעולה זו עם זה, ומוכרים את זכויותיהם בדירה בעצמם ו/או באמצעות עורך דין מטעמם.

אך לעיתים, מצב היחסים בין בני הזוג מדרדר והולך ואין הסכמה בדבר מכירת הדירה ו/או בענין חלוקת תמורת המכירה.

במצב דברים זה נדרשת התערבותו של בית המשפט לענייני משפחה למנות איש מקצוע, צד ג' שיטפל במכירת הדירה בעבור הצדדים עצמם, למרות התנגדות אחד מהם.

חלוקת רכוש בין בני זוג

אותו גורם צד ג' נקרא – כונס נכסים. אם המדובר במינוי של כונס נכסים למכירת הדירה מטעם בית המשפט לעניני משפחה כי אז אותו כונס נכסים מחוייב להוראות בית המשפט לענייני משפחה אשר מינה אותו. כונס הנכסים יפנה לבית המשפט בבקשה למתן הוראות כאשר נדרשת התערבותו ו/או אישורו של בית המשפט לבצוע פעולות דחופות ו/או מסויימות.

לעיתים כונס הנכסים מתמנה על ידי ראש ההוצאה לפועל, בדרך כלל מטעם בנק למשכנתאות אשר מבקש לממש את חיוביו של לווה אשר אינו עומד בתשלומי המשכנתא השוטפים.

כונס הנכסים יפעל לביצוע המשימה אשר הוטלה עליו, יפרסם את הדירה אשר לשם מכירתה מונה בעיתון, יקבל הצעות לרכישת הדירה מאנשים, יאגד את ההצעות ויפעל לצורך מיקסום מחיר המכירה, יבצע התמחרות בין המציעים השונים ולבסוף – יבקש את אישורו של בית המשפט לענייני משפחה לביצוע המכירה לאותו קונה שהציע את תנאי הרכישה הטובים ביותר.

לאחר אישורו של בית המשפט לעניני משפחה את מכירת הזכויות, תדווח העסקה לרשויות מס השבח, כאשר כונס הנכסים אחראי ללוות את העסקה עד לסיומה.

לאחר מכירת הדירה ידווח כונס הנכסים לבית המשפט בדבר סיום פעולותיו, ויגיש בקשה לקבלת שכר טרחתו, ובית המשפט לענייני משפחה יפסוק את שכר טרחתו.

קיימת הנחה בציבור כי מכירה באמצעות כונס נכסים אינה רצויה ומביאה למכירה במחיר נמוך. אך,לעיתים, כונס הנכסים, אשר מחוייב להוראות בית המשפט ולחוות דעת שמאי באשר למחיר המכירה, מצליח לבצע מכירה במחיר גבוה וחשוב מזה, להוביל את הצדדים לפירוק שיתוף מלא וסופי.

עו"ד מוטי גרטל

מוטי גרטל, עורך דין ונוטריון, מוטי גרטל, בעל תואר ראשון בהצטיינות במדע המדינה, B.A מטעם האוניברסיטה העברית בירושלים ובעל תואר ראשון במשפטים LL.B מטעם המכללה למנהל, חבר בלשכת עורכי הדין ובעל רישיון לעריכת דין מאז שנת 1996.

המידע המוצג באתר זה הינו מידע כללי בלבד ואינו מהווה יעוץ או חוות דעת משפטית.

שיתוף:

התקשרו 03-922-8352 או השאירו פרטים: