האם ניתן לבטל התחייבות כתובה בעת הליך גירושין?

ביטול כתובה

לייעוץ ראשוני

התקשרו 03-922-8352 או השאירו פרטים:

תוכן עניינים

בימינו במדינת ישראל, המסמך הרשמי הקושר בין שני בני זוג ומוכר על ידי המדינה ועל ידי הרבנות הוא הכתובה. הכתובה הינה מסורת עתיקת יומין המגיעה מן היהדות ומהווה גם כיום מסמך מרכזי הקושר בין שני בני זוג ביום חתונתם. הכתובה נכתבת לפני החתונה ומוקראת במהלכה, במעמד החופה כאשר שני בני הזוג נוכחים. בכתובה מפורטות חובות הבעל כלפי אשתו ובעיקר התחייבות כספית של הבעל כלפי האישה, במקרה שיגרש אותה. הסיבה העיקרית לכך היא שלא יהא קל על הבעל לגרשה.

ענייני הכתובה נידונים אך ורק בבית הדין הרבני, אשר לו הסמכות הייחודית לדון בכך.

חשוב לדעת שאין לזלזל בכתובה מכיוון שהכתובה הינה הינו מסמך משפטי מחייב לכל דבר ועניין. דווקא בשנים האחרונות בית הדין הרבני מחייב במקרים לא מעטים, את הבעל, בתשלום הכתובה לאשה כתנאי לקבלת הגט.

הכתובה, שעליה חותם הבעל במהלך טקס הקידושין לפני החופה עצמה, היא מסמך מחייב לכל דבר שבו נרשמת התחייבותו הכספית. אם מסיבה כלשהי לא יצלחו הנישואין וייפתח הליך של גירושין, יכולה האישה, במקרה כזה, לפנות לבית הדין הרבני כדי שיפסוק לטובתה את אותו סכום, המצויין על גבי הכתובה. כאשר הליך הגירושין איננו נערך בבית הדין הרבני אלא בבית המשפט לענייני משפחה, אין התייחסות לכתובה ולא ניתן לבקש את הסכום המופיע בה. כך או כך, עורך דין גירושין או עורך דין דיני משפחה הוא הכתובת המתאימה להיעזר בה במקרה של פרידה והרצון לסיים את הנישואין.

אישור למתן או שלילת כתובה על ידי בית הדין הרבני

דרישה לגירושין, למשל, ללא כל עילה שבדין, תביא לכך שלא בהכרח בית הדין יחייב האישה במתן גט לבעל אלא אם יאות לשלם את כתובתה. במקרים אלו יש לפנות אל עורכי דין גירושין מקצועיים אשר יכוונו את התהליך, יתנו ייעוץ ויסייעו בבניית הדרך הנכונה ביותר. עורך דין גירושין הוא הכתובת המקצועית והחכמה ביותר למציאת התשובות הרלוונטיות לכל מקרה באשר הוא בנוגע לגירושין. חשוב לדעת כי טענה לחוסר התאמה או חוסר אהבה לא יהוו סיבות מספקות מבחינת בין הדין הרבני.

ישנם מקרים בהם אין סיבה ממשית לגירושין מבחינת בין הדין הרבני אולם כן יינתן גט. מקרים אלו כוללים חוסר עניין משני הצדדים במערכת הנישואין ורצון הדדי לסיים את הקשר. ישנם מקרים בהם היה ניתן לחייב הבעל במתן גט לאישה אולם קשה להוכיח את הדבר. במקרים של בגידה, למשל, בהם אין הוכחה מובהקת לדבר הבגידה, בית הדין הרבני לא ימהר לחייבבגט. במקרים אלו חשוב ביותר לפנות אל משרד עורכי דין גירושין ולקבל את הייעוץ המתאים לקראת התחלת תהליך.

עורכי דין גירושין יעניקו את התמיכה המלאה במקרים לא ברורים או במקרים בהם הצד המעוניין בגירושין מבולבל ואינו יודע מה הוא הדבר הנכון ביותר מבחינה משפטית. יתרונו של עורך דין גירושין הוא התמיכה המשפטית, אולם לא רק. במקרים רבים מעניקים עורכי דין גירושין תמיכה והכוונה מבחינה רגשית תודות להיכרותם המעמיקה עם החוק ועם השלכותיו.

העילות לביטול התחייבות הכתובה

את התחייבות הכתובה בעת הליך הגירושין, כלומר את העובדה כי הבעל מפטור מאותו תשלום המצוין על הכתובה לאשתו, ניתן לבטל בהתקיים מספר מצבים: במקרים בהם האישה סובלת מבעיה כלשהי, בין אם זו בעיה פיזית או בעיה נפשית, שבגינה איננה יכולה לקיים את מסגרת הנישואין, ובמידה והיא הסתירה זאת מבעלה, ניתן לבטל את התחייבות הכתובה. במקרה זה עורך דין גירושין בהחלט יכול לסייע לבעל ולייצגו מול כל הרשויות הרלוונטיות. גם במקרים של בגידה או מרד מצידה של האישה, היא איננה זכאית לכתובה. כל זאת בתנאי, כמובן, שסופקו הראיות וההוכחות לכך. במקרה זה עורך דין דיני משפחה יכול להיכנס לתמונה ולסייע לבעל לקדם את העניין על מנת שלא יצטרך לשאת במחויבות הכתובה.

התחייבות כתובה אינה רלוונטית גם במקרים בהם האישה איננה מסכימה או איננה מוכנה להגיע לשלום בית. במקרים בהם הסיבות לגירושין, המועלות על ידי האישה, אינן מוצדקות והיא מתבקשת על ידי בית הדין הרבני, להגיע לשלום בית ומסרבת לעשות זאת, הבעל פטור מהתחייבות הכתובה. הדבר תקף גם במקרים בהם האישה עוזבת ללא סיבה מוצדקת את הבית המשותף וגם לא מספקת סיבה לכך. מעשה כיעור הוא סיבה נוספת לביטול הכתובה והוא נחשב למצב ביניים, שכן כאן מדובר במקרה בו קיימת סבירות גבוהה כי האישה בגדה בבעלה אך לא ניתן להוכיח זאת.

חשוב לדעת

בהתקיים הסיבות המצדיקות את ביטול התחייבות הכתובה, חלוקת רכוש, הסכם ממון וגם הורות משותפות הם פרמטרים העשויים להיות מושפעים מכך לא מעט. הדבר נכון בעיקר בכל הקשור לתחום הורות משותפת, שכן במקרה כזה נפגע מעמדה של האישה באופן משמעותי ואם הליך הגירושין נעשה בבית הדין הרבני ייתכן וייפגעו זכויותיה הטבעיות. בשל מורכבות העניין ובמקביל הרצון לשמור על זכויות הצדדים המעורבים בכך ובמקביל גם לערוך חלוקת רכוש הוגנת בהתאם לחתימה על הסכם ממון, עורך דין גירושין עם ניסיון ועם הכרות רבה עם כל הסוגיות המשפטיות הרלוונטיות למקרים כאלה, יוכל לסייע בפנייה ולעבור את התקופה הלא פשוטה הזו בשלום.

עו"ד איריס גרבר

עורכת דין ונוטריון, איריס גרבר, הינה עורכת דין מומחית בתחום דיני המשפחה, על כל תחומיו השונים, בעלת תואר ראשון בכלכלה וקרימינולוגיה B.A ובעלת תואר ראשון במשפטים LL.B מטעם אוניברסיטת בר אילן, חברה בלשכת עורכי הדין ובעלת רישיון עריכת דין משנת 1996.

המידע המוצג באתר זה הינו מידע כללי בלבד ואינו מהווה יעוץ או חוות דעת משפטית.

שיתוף:

התקשרו 03-922-8352 או השאירו פרטים: