האם עורך דין של קבלן מייצג את הקונה?

לייעוץ ראשוני

התקשרו 03-922-8352 או השאירו פרטים:

תוכן עניינים

כאשר רוכשים דירה מקבלן, המדובר בדרך כלל בהסכם המנוסח על ידי עורך דין מטעם הקבלן.

רוכשים רבים מתבלבלים וחושבים כי עורך הדין של הקבלן הינו גם עורך דין שלהם כרוכשים ומחוייב לשמור על זכויותיהם כרוכשים,ובכן, לא כך המצב.

עורך הדין של הקבלן פועל מטעמו של הקבלן או מטעמה של חברת הבניה ומחוייב לשמור על אינטרסיו של הקבלן או חברת הבניה.

הסכם הרכישה המנוסח על ידי עורך הדין של הקבלן בנוי מלכתחילה מתוך דאגה לזכויות הקבלן, וחובתו של עורך הדין של הקבלן מתמצית בעיקרו של דבר – לרשום את זכויות הרוכש בדירה בטאבו.

ניתן אף לומר כי אסור לעורך הדין של הקבלן לייצג את הרוכש על פי חוק, שכן אחרת יפעל הוא תוך ניגוד עניינים.

התשלום שניתן לעורך הדין של הקבלן אינו תשלום עבור ייצוג משפטי רגיל, אלא תשלום, אשר בינתיים הועמד על פי חוק על סך 5,000 ₪, עבור רישום זכויות הרוכש בדירה כאמור בטאבו.

לאחרונה החל משרד הבינוי לקדם תיקון לחוק המכר (דירות), שיש תקווה שיאושר בכנסת עד לסוף חודש אוגוסט 2016, אשר מטרתו למנוע מחברות הבניה את האפשרות לגבות מהלקוחות שלהן את התשלום על סך 5,000 ₪ המיועד לרישום זכויות הרוכש בדירה.

הטעם לכך הינו רצון למנוע את ההנחה, המוטעית, שנוצרה בעיני רוכשים רבים של דירות מחברת בניה, כי עם תשלום לעורך הדין של חברות הבניה הם למעשה רוכשים לעצמם ייעוץ משפטי המגן עליהם משפטית בהליך רכישת הזכויות.

במצב דברים זה יבינו הרוכשים כי היה וירצו להבטיח עצמם מבחינת משפטית, מחובתם לשכור לעצמם שירותי עורך דין כבכל עסקת מקרקעין אחרת.

תיקון לחוק זה, היה ויתקבל, חשוב מאד ויכול למנוע תוצאות עגומות רבות עבור רוכשים רבים, אשר למעשה ומתוך חוסר ידיעה אינם מקבלים יעוץ משפטי טרם ביצוע עסקת מקרקעין חשובה בדמות של רכישת דירה מחברה קבלנית או חברת בניה ויזמות.

עו"ד מוטי גרטל

מוטי גרטל, עורך דין ונוטריון, מוטי גרטל, בעל תואר ראשון בהצטיינות במדע המדינה, B.A מטעם האוניברסיטה העברית בירושלים ובעל תואר ראשון במשפטים LL.B מטעם המכללה למנהל, חבר בלשכת עורכי הדין ובעל רישיון לעריכת דין מאז שנת 1996.

המידע המוצג באתר זה הינו מידע כללי בלבד ואינו מהווה יעוץ או חוות דעת משפטית.

שיתוף:

התקשרו 03-922-8352 או השאירו פרטים: