האם רצוי להטיל מס על מחזיקי דירה שלישית?

מס על דירה שלישית

לייעוץ ראשוני

התקשרו 03-922-8352 או השאירו פרטים:

תוכן עניינים

משרד האוצר מתכוון למסות החל משנת 2017 ואילך מחזיקים של דירה שלישית ומעלה. שיעור המס יעמוד על 1 אחוז משווי הדירה השלישית, בהתאם לשמאות של השמאי הממשלתי.

לענין הגדרת דירה מי שמחזיק בשליש דירה ומעלה ייחשב כבעליה של דירה.

בהנחה שהמס אכן יוטל בסופו של דבר בפועל, חשוב להבין מהו הרציונאל להטלתו.

בשוק הדירות קיימים עשרות אלפי אנשים שמחזיקים במספר דירות בבעלותם. דירות אלו מושכרות בשוק החופשי, תחת להיות מופנות לשוק הדירות הפנויות למכירה.

במצב דברים זה יש פחות היצע של דירות פנויות לרכישה או למכירה ועל כן ביקוש הדירות ממשיך לגדול ובהתאם גם מחירן של הדירות.

מכאן, שמטרת הטלת המס הינה לגרום לכל אותם מחזיקים בשלש דירות ומעלה, למכור הדירה השלישית ואילך ולהגדיל את היצע הדירות הפנויות למכירה, מתוך מחשבה כי בכך יקטן מחיר הדירות.

לענין זה הדעות חלוקות, האם פעולה שכזו אכן תקטין את מחירי הדירות בהכרח.

יש הרואים בצעד כזה התערבות של המדינה והטלת מס לא צודק על אנשים שצברו בצורה חוקית הון ורכשו דירות וכעת יידרשו לשלם מס, לא הוגן מבחינתם, בגין כך. הטלת מס כאמור עלול לגרום להוצאת כספים של אותם אנשים מהמדינה והשקעתו בחו"ל.

בנוסף, וכאן יש חשש אמיתי, כי אותם מחזיקי 3 דירות ומעלה, אשר ייאלצו לשלם מס בגין דירה שלישית ומעלה שבבעלותם, ואותן דירות מושכרות על ידם, יפצו עצמם באמצעות העלאת מחירי השכירות, ובמצב זה למעשה מי שיינזקו יהיו אותם שוכרי דירות, שלמענם נלחם משרד האוצר.

מצד שני, אולי באמת צעד שכזה יגרום להורדת מחירי הדירות ולמצב בו זוגות צעירים יוכלו לרכוש לעצמם דירה. שכן אם אכן יופחתו מחירי הדירות, יצליחו אותם זוגות צעירים לרכוש לעצמם סוף סוף דירה כבר בראשית דרכם ולא ייאלצו לכלות כספם על תשלומי שכירות בלתי נגמרים.

מענה על שאלות אלו נוכל לקבל רק בעתיד.

עו"ד מוטי גרטל

מוטי גרטל, עורך דין ונוטריון, מוטי גרטל, בעל תואר ראשון בהצטיינות במדע המדינה, B.A מטעם האוניברסיטה העברית בירושלים ובעל תואר ראשון במשפטים LL.B מטעם המכללה למנהל, חבר בלשכת עורכי הדין ובעל רישיון לעריכת דין מאז שנת 1996.

המידע המוצג באתר זה הינו מידע כללי בלבד ואינו מהווה יעוץ או חוות דעת משפטית.

שיתוף:

התקשרו 03-922-8352 או השאירו פרטים: