הסכמי ממון – מדוע זה כל כך חשוב?

כסף וממון בין בני זוג

לייעוץ ראשוני

התקשרו 03-922-8352 או השאירו פרטים:

תוכן עניינים

למי כדאי לערוך הסכם ממון? האם לכל זוג שעומד להנשא? האם ניתן לחתום על הסכם ממון גם לאחר הנישואין?

מהי מטרתו של הסכם ממון?

ובכן, מטרתו של הסכם הממון, היא להסדיר את נושא הממון בין בני זוג. לא כל זוג צעיר שעומד להנשא זקוק לכך. אולם, אם מישהו מבני הזוג, מביא לנישואין סכום כסף או רכוש, הגבוה בצורה משמעותית מבן הזוג האחר, אזי רצוי כי יבטיח את רכושו וממונו, במקרה של פרידה חלילה, על ידי הסכם הממון. בני זוג צעירים, שלאף אחד מהם אין רכוש, אינם זקוקים להסכם ממון.
במידה ושני הצדדים מביאים עימם לנישואין נכס או כספים בערך דומה, רצוי לערוךהסכם ממון.

הסכמי ממון בין בני זוג

 

מהי ברירת המחדל כשאין הסכם ממון?

חשוב להבין, כי במידה ואין הסכם ממון, הרי שנקודת המוצא היא כי יש שיתוף מלא בנכסי בני הזוג ממועד הנישואין וכי עם פקיעתם, כל הרכוש יחולק בחלקים שווים בין הצדדים. ועל כן, ככל שחפצים להגן על הרכוש שמביאים לנישואין- רצוי מאוד לערוך הסכם ממון, שכן אחרת, כל הרכוש והכספים, יתחלק בחלקים שווים עם פקיעתם.

ומה לגבי ידועים בציבור והסכם ממון ?

חשוב לדעת כי גם בני זוג שלא נישאו ואינם מתכוונים להנשא אולם הם ידועים בציבור, רצוי מאוד כי יערכו הסכם ממון המסדיר את ההפרדה הרכושית, ככל שהם מעוניינים בכזו. שכן, נקודת המוצא היא כי בין ידועים בציבור חלה חזקת השיתוף, לפיה, כל רכוש שנצבר במהלך החיים המשותפים, שייך לשני הצדדים.

כך למשל, במקרה שהיה, בו בני זוג, היו ידועים בציבור במשך 6 שנים. לגבר היתה דירה הרשומה על שמו, בה התגוררו הצדדים. כשנפטר הגבר, באו ילדיו לממש את הצוואה, לפיה הוריש להם את דירתו. אולם, בת הזוג, הגישה תביעה לבית המשפט, ותבעה מחצית מהדירה, בתור ידועה בציבור שלו. מאחר ולא היה הסכם ממון, בית המשפט אכן פסק כי היא זכאית למחצית הדירה ואילו ילדיו ירשו רק את מחצית הדירה.

הקשר בין הסכם ממון וצוואה

חשוב לציין כי אדם יכול להוריש רק מה ששייך לו ועל כן, חשוב לערוך גם הסכם ממון וגם צוואה. למשל, אם אדם הוריש בצוואה לילדיו את דירתו, אולם מספר שנים טרם מותו הוא חי עם ידועה בציבור, ייתכן מאוד כי היא תזכה בתביעה למחצית בלעות בדירה ואזי ילדיו יירשו בהתאם לצוואה רק את החלק שלו, בהתאם לחוק הירושה. על מנת להסדיר זאת- חשוב לערוך הסכם ממון.

הסכם ממון בפרק ב'

הסכמי ממון נדרשים אף ביתר שאת, בפרק ב' של הנישואין. שאז מעורבות כבר משפחות שלמות בעניין ויש להבטיח את זכויות הילדים מפרק א' ואת זכויות הילדים מפרק ב'.

הסכם ממון

מה תוכנו של הסכם ממון?

בהסכם הממון חשוב לפרט באילו מהנכסים הקודמים מבקשים לערוך הפרדה רכושית ולשלול מבן הזוג כל זכות בהם ובאילו נכסים ורכוש מבקשים שיהיה שיתוף. בדרך כלל, נהוג להסכים שלגבי רכוש או כספים שייצברו ממועד הנישואין ואילך- יהיה שיתוף, אולם יש כאלה שמבקשים לערוך הפרדה רכושית מלאה גם לגבי נכסי העבר וגם לגבי נכסי העתיד.
חשוב לדאוג ולפרט בהסכם הממון את כל הרכוש הקיים, לרבות חשבונות בנקים, כלי רכב, נכסי נדל"ן, כספים וניירות ערך, קופות גמל, קרנות השתלמות וכו'. יש לבדוק את המוטבים, לגבי ביטוחים ופנסיות ולוודא שזהות המוטב במקומות הללו לא מתנגש עם זהות הנהנה בהתאם להסכם הממון.

אישור הסכם ממון על ידי בית המשפט

על בני זוג נשואים- לאשר את הסכם הממון בבית המשפט לענייני משפחה ורק אז הוא מקבל תוקף. בני זוג שאינם נשואים, אינם חייבים לאשר את הסכם הממון בבית המשפט אלא יכולים לערוך אותו אצל נוטריון, אולם מומלץ ביותר כי גם בני זוג שאינם נשואים, יאשרו את ההסכם בבית המשפט ויקבלו תוקף של פסק דין. כך יהיה קשה יותר לטעון כנגד תקפות ההסכם בעתיד.
מאחר והסכם ממון כה חשוב, הוא צריך להיות מפורט ככל הניתן ולהכיל כמה שיותר מידע.
חשוב מאוד לערוך הסכם כזה אצל עורך דין לענייני משפחה בעל נסיון בהכנת הסכמים כאלו.

עו"ד איריס גרבר

עורכת דין ונוטריון, איריס גרבר, הינה עורכת דין מומחית בתחום דיני המשפחה, על כל תחומיו השונים, בעלת תואר ראשון בכלכלה וקרימינולוגיה B.A ובעלת תואר ראשון במשפטים LL.B מטעם אוניברסיטת בר אילן, חברה בלשכת עורכי הדין ובעלת רישיון עריכת דין משנת 1996.

המידע המוצג באתר זה הינו מידע כללי בלבד ואינו מהווה יעוץ או חוות דעת משפטית.

שיתוף:

התקשרו 03-922-8352 או השאירו פרטים: