כיצד להימנע מחלוקת רכוש לא שוויונית?

לייעוץ ראשוני

התקשרו 03-922-8352 או השאירו פרטים:

תוכן עניינים

גירושין או פרידה רשמית בין בני זוג הינה חוויה קשה, מבלבלת ולא קלה לשני הצדדים. התהליך מורכב עוד יותר כאשר המדובר במשפחות עם ילדים. בשל הרגשות הטעונים ומהות הסיטואציה, ברוב המוחלט של המקרים מתדרדרת התקשורת לכדי ריבים ומחלוקות המתעצמים ככל שהתהליך מתמשך. התהליך עצמו אינו קל ולכן חשוב למנוע חלוקת רכוש לא שוויונית.

חשיבותו של הסכם חלוקת רכוש

על מנת להימנע מחלוקת רכוש לא שוויונית רצוי לבצע הסכם חלוקת רכוש בעת נישואין ולהבטיח צדק חלוקתי בין שני בני הזוג. זוהי הדרך הטובה ביותר להימנעות ממצב של חלוקת רכוש לא שוויונית, תסכולים ממושכים וריבים, אי הסכמות וכעסים העלולים להתלבות ברגעים של קושי משני הצדדים.

למעשה, מדובר באחת הסוגיות הפחות קלות מבחינת בית המשפט. ישנן שלוש דרכים עיקריות כיום לחלוקת רכוש בין שני בני זוג, כאשר החל משנת 1974 נכנס לתוקפו חוק יחסי ממון המסדיר את חלוקת הרכוש בין שני בני הזוג. במסגרת הסכמים אלו חלוקת רכוש לא שוויונית מתאפשרת לא רק במקרים של חלוקת רכוש בעת נישואין אלא על סמך הוכחות לפערים בין הכנסות כל אחד מבני הזוג.

פערים בהכנסות בני הזוג

כדי להימנע מחלוקת רכוש לא שוויונית נקבעו כמה חוקים המסדירים את חוק יחסי הממון וקובעים כי פערים ניכרים באפשרויות הכלכליות של כל אחד משני הצדדים מהווים עילה לחלוקה שונה. נכון הדבר גם במקרים של חלוקת רכוש בין בני זוג בירושה ובמקרים של חלוקת רכוש ידועים בציבור. במקרים אלו רשאי בית המשפט לקבוע כי כאשר אחד מבני הזוג לא עבד ואילו השני פרנס את הבית, יכולה להתקיים חלוקת נכסים לא שוויונית. כדי לצמצם את הפער, בית המשפט יכול לזכות את בן הזוג המשתכר פחות באופן חד פעמי ובתשלום גבוה אותו ישלם בן הזוג העובד.

חלוקת מזונות

בניית תכנית אסטרטגית לגירושין

כדי להתגרש באופן מנוהל ולהימנע מאפשרות של חלוקת רכוש לא שוויונית חשוב לבנות תכנית אסטרטגית מקצועית הכוללת מטרות ריאליות מהנישואין. בתכנית זו ייכללו נושאים כגון חלוקת הרכוש ונושא זמני שהות של הילדים. קביעת המטרה עוד מתחילת כתיבת ההסכם תקל על התהליך ותמנע תסכולים מיותרים בשלבים מאוחרים יותר. באותה מידה וחשוב לא פחות הוא קביעת הקווים האדומים של ההסכם. גבולות אלו יכללו התנהגויות שאינן מקובלות על שני בני הזוג כגון וחוסר יושרה.

כדי להימנע מחלוקת רכוש לא שוויונית יש לאסוף את כל המסמכים הרלוונטיים שיעידו על רמת ההכנסה של שני בני הזוג, הכנסות שאינן ממשכורת באם קיימות, הוצאות, פיקדונות וחסכונות וכיו"ב. למעשה, חשוב להצטייד בכל מסמך שיעיד על רמת החיים של שני בני הזוג לפני הגירושין. כמובן, יש להימנע מאיסוף מסמכים באופן לא חוקי.

עו"ד איריס גרבר

עורכת דין ונוטריון, איריס גרבר, הינה עורכת דין מומחית בתחום דיני המשפחה, על כל תחומיו השונים, בעלת תואר ראשון בכלכלה וקרימינולוגיה B.A ובעלת תואר ראשון במשפטים LL.B מטעם אוניברסיטת בר אילן, חברה בלשכת עורכי הדין ובעלת רישיון עריכת דין משנת 1996.

המידע המוצג באתר זה הינו מידע כללי בלבד ואינו מהווה יעוץ או חוות דעת משפטית.

שיתוף:

התקשרו 03-922-8352 או השאירו פרטים: