אלימות כלכלית בין בני זוג – איך מזהים אותה?

לייעוץ ראשוני

התקשרו 03-922-8352 או השאירו פרטים:

תוכן עניינים

כעקרון המושג אלימות בין בני זוג נקשר לאלימות פיסית או מילולית אשר ננקטת מצד אחד מבני הזוג כנגד משנהו.

אלימות בכלל, ואלימות במשפחה בפרט הינה אסורה בכל דרך ו/או בכל מקרה. יש לזכור כי אלימות מילולית בין בני זוג יכולה להוות שלב ראשוני טרם אלימות כלכלית.

לאלימות בין בני זוג קיימים אפיונים שונים. עם זאת, קיים סוג של אלימות שאינו שגור בפי הכל, אשר בדרך כלל הינו חבוי, אך תוצאותיו הינן הרסניות ומזעזעות לא פחות –

המדובר על תופעה של אלימות כלכלית בין בני זוג. אלימות כלכלית שכזו יכולה להתבטא בסוגים שונים, ויכולה להיות מאופיינת בצורות שונות ומגוונות.

אלימות כלכלית יכולה להתבטא באי הפקדת משכורת מצד מי מבני הזוג לחשבון הבנק המשותף, העלמת כרטיס אשראי מבן הזוג ומניעת שימוש בכרטיס אשראי ובאמצעות זאת למנוע מבן הזוג לבצע רכישת מוצרים ומצרכים לבית.

אלימות כלכלית בין בני זוג

אלימות כלכלית יכולה להתבטא גם בחוסר רצון של אחד מבני הזוג לצאת לעבודה ובכך להקטין את הכנסת הבית המשותפת ואת היכולת הכלכלית של המשפחה ובכך לגרום להורדה מכוונת של איכות ורמת החיים של המשפחה כולה.

אלימות כלכלית הינה הרסנית לחיי המשפחה שכן מדרדרת היא את מצבה הכלכלי של המשפחה ומונעת היא את התפתחות המשפחה. אלימות שכזו אף גורמת לייסורים רבים לבני המשפחה, הן כאשר ננקטת כלפי בן הזוג בלבד, שכן הדבר משליך על היחסים הבינאישיים בתוך המשפחה כולה.

עמלת מכירת דירה לעורך דין

אלימות שכזו הינה לעיתים חבויה מכל, למעט מבני המשפחה עצמם, עת הנוקט בה מבצע אותה בצורה מתוחכמת. קיימים מצבים שאמנם אחד הצדדים מפקיד
משכורתו לחשבון הבנק המשותף, אך מונע תוך נקיטת איומים, מרומזים ואף לא מרומזים, מבן הזוג השני, מלהשתמש בכספים לצרכי הבית.

לאלימות כלכלית יכולות להתלוות צורות נוספות ושונות של אלימות – כגון אלימות פיסית או אלימות מילולית לגווניהן, אך אלימות כלכלית עומדת בפני עצמה והינה אסורה בתכלית.

יש להילחם בתופעה זו של אלימות כלכלית בכל דרך, ויש למגרה כפי שיש למגר כל אלימות מכל מין וסוג שהוא.

התייחסותם של בתי המשפט

החשיפה של בתי המשפט לענייני משפחה לאלימות כלכלית נעשית, בדרך כלל, במהלך הליכים שננקטים בין בני זוג, אם זו באמצעות בקשה למתן צו הרחקה או באמצעות הגשת תביעה רכושית של צד כנגד משנהו.

בתי המשפט לענייני משפחה רואים בחומרה רבה תופעה זאת, נוהגים בגישה בלתי מתפשרת בדינם בתיקים בהם עולה אלימות כלכלית בין בני זוג שננקטת במהלך חיי הנישואין.

עצם נקיטת אלימות שכזאת והעובדה כי לא ניתן להשלים עמה היא לכשעצמה עשויה להוות עילה לסיום חיי הנישואין ולפירוק השיתוף בין בני זוג. אותו צד שנקט ונוקט באלימות כלכלית כנגד משנהו אף צפוי לסנקציות שונות, דוגמת חיובו בהעברת כספים לצד שכנגד, בדיעבד, לאחר שתתברר היקף האלימות שנקט כנגד הצד שכנגד.

עו"ד איריס גרבר

עורכת דין ונוטריון, איריס גרבר, הינה עורכת דין מומחית בתחום דיני המשפחה, על כל תחומיו השונים, בעלת תואר ראשון בכלכלה וקרימינולוגיה B.A ובעלת תואר ראשון במשפטים LL.B מטעם אוניברסיטת בר אילן, חברה בלשכת עורכי הדין ובעלת רישיון עריכת דין משנת 1996.

המידע המוצג באתר זה הינו מידע כללי בלבד ואינו מהווה יעוץ או חוות דעת משפטית.

שיתוף:

התקשרו 03-922-8352 או השאירו פרטים: