הקלות הבלתי נסבלת של הגשת בקשות למתן צווי הגנה

תשלום מזונות | משרד עורכי דין גרטל גרבר

לייעוץ ראשוני

התקשרו 03-922-8352 או השאירו פרטים:

תוכן עניינים

צו הגנה ניתן מכח החוק למניעת אלימות במשפחה, תשנ"א – 1991. מטרת החוק הינה מניעת אלימות מצד בני משפחה האחד כנגד משנהו, כך שהמדובר בחוק חשוב ורלוונטי ביותר.

יחד עם זאת חשוב ביותר להבין כי הגשת בקשה למתן צו הגנה ללא עילה מוצדקת מחטיאה את מטרת החוק, ועלולה לפגוע פגיעה חמורה במרקם המשפחתי העדין.

ובמה דברים אמורים? כאשר בני זוג מצויים בסכסוך משפחתי, לעיתים שוכחים הם, כי כל מעשה או נקיטת פעולה מצד אחד מהם כנגד משנהו עלולים להיות בעלות השלכה הרסנית על עתיד המשפחה.

לעיתים במהלך סכסוך משפטי יצרי מאד צד אחד מתפתה להגיש כנגד משנהו, מתוך מעשה שטות או מתוך אי הבנת השלכות הפעולה, בקשה למתן צו הגנה לבית המשפט לענייני משפחה ואף מלווה את הבקשה עם הגשת תלונה במשטרה, כאשר למעשה אין בבסיס הבקשה כל עילה מוצדקת ואמיתית.

כך הוא כאשר צד מסוים טוען בלהט במסגרת הבקשה למתן צו הגנה כי ההורה השני נהג באלימות כנגד קטין כאשר לא כך הם פני הדברים, ולמעשה המניע להגשת הבקשה הוא יצר נקמה אלים ובלתי מוצדק לחלוטין של צד כנגד משנהו.

בית המשפט לעניני משפחה כאשר דן בבקשה למתן צו הגנה, בדרך כלל יעשה האחד מהשניים – יורה בדבר מתן צו הגנה במעמד צד אחד ויקבע דיון במעמד הצדדים או שיבקש תגובת הצד שכנגד לבקשה, ובהתאם ייקבע מועד לדיון במעמד הצדדים.

יש פעמים שבמסגרת הבקשה למתן צו הגנה נטען כי הקטינים או מי מהם טענו לאלימות כנגדם מצד אביהם, אלא שבפועל, המדובר בילדים קטנים שמנסים לרצות את אחד ההורים.

וכך, במהלך הדיון במעמד הצדדים, ולאחר חקירה של אותו צד שהגיש הבקשה, מתברר כי המדובר בבקשה חסרת כל עילה אשר הוגשה בחוסר תום לב מוחלט. מתברר שלמעשה אין ולא היתה כל אלימות מצד אותו הורה, וכי הנטען הינו שקר מוחלט.

במצב דברים זה עלול בית המשפט לענייני משפחה הדן בתיק, לקבוע הוצאות משפט כבדות כנגד מגיש הבקשה, אך, לעיתים, את הנזק שנגרם לנפש הילדים או למשיב בבקשה כבר אי אפשר יהיה לתקן.

תוצאה נוספת שעלולה להתרחש היא כי במצב דברים זה אותו שופט שדן בתיק, וקיים סיכוי רב כי ידון בתיקים הקשורים באותה משפחה בעתיד, ולעיתים אפילו בתיק עתידי של בקשה למתן צו הגנה, יקפיד בצדק רב הקפדה יתרה בדונו בבקשה עתידית הקשורה באותה משפחה תוך שימת לב שבעבר הגיש מגיש הבקשה הנוכחית בקשה שקרית לבית המשפט. וכך, למרות שיתכן שבעתיד יגיש אותו צד בקשה למתן צו הגנה מוצדקת לחלוטין, יידרש הוא לשכנע ביתר שאת את בית המשפט כי במקרה החדש הצדק עמו.

עו"ד מוטי גרטל

מוטי גרטל, עורך דין ונוטריון, מוטי גרטל, בעל תואר ראשון בהצטיינות במדע המדינה, B.A מטעם האוניברסיטה העברית בירושלים ובעל תואר ראשון במשפטים LL.B מטעם המכללה למנהל, חבר בלשכת עורכי הדין ובעל רישיון לעריכת דין מאז שנת 1996.

המידע המוצג באתר זה הינו מידע כללי בלבד ואינו מהווה יעוץ או חוות דעת משפטית.

שיתוף:

התקשרו 03-922-8352 או השאירו פרטים: