להתגרש בלי לפגוע בילדים: הדרכת הורים בהליך גירושין

לייעוץ ראשוני

התקשרו 03-922-8352 או השאירו פרטים:

תוכן עניינים

לצד הפן המשפטי ובעיקר קביעת הסדרי המשמרות בין שני בני זוג שהחליטו להיפרד, אי אפשר להתעלם מהפן הרגשי והמתח הרב שנוצר גם אצל הילד או הילדים שהוריהם מתגרשים ("ילדי גירושין"). מחקרים מראים כי ככל שהמאבק המשפטי בין שני ההורים היה כוחני יותר ובמיוחד אם אחד מן הילדים עומד במרכז הוויכוח, כך גם ההשפעה על הילדים הייתה קשה יותר.

חלק מן ההשפעות עלולות לכלול נטייה לדיכאון או ירידה בהישגים לימודיים. אם אחד הילדים מרגיש פגיעה מצד אחד מן הצדדים כלפי הצד השני הוא עשוי להזדהות עם הצד הנפגע או להפגין דאגה חזקה כלפיו וטינה עזה כלפי הצד הפוגע. לעיתים מתלוות לכך גם תחושות אשם מכיוון שהילד מרגיש שהגירושין הם באשמתו. לעומת זאת, הורים שהתגרשו באופן נוח יותר מבחינת הילד כמו למשל באמצעות הליך גישור, התמודדו עם הגירושין בצורה טובה יותר גם לטווח הרחוק ולא ספגו פגיעה משמעותית. פגיעה שיכולה להתרחש גם בקרב ילדים להורים נשואים שהרבו לריב או כלל לא שקלו להתחיל בתהליך של פרידה "כדי לא לפגוע בילדים".

מתי חשוב לשקול הדרכת הורים – לפני או לאחר גירושין?

כאמור הטיפול בפן הרגשי של הגירושין חשוב לא פחות מהפן המשפטי, ואחת הדרכים לצלוח אותו בשלום היא באמצעות הדרכת הורים, שתסייע להורים להסביר ולרכך את הטלטלה הקשה לילדים. התהליך הלא-פשוט הזה מתחלק לשתי תקופות: לפני או במהלך הגירושין, ולאחריו. אחד ההיבטים בעלי ההשפעה העמוקה ביותר גם לטווח הרחוק הוא האופן בו ההורים מודיעים על הגירושין לילדיהם. גם אם ההורים עצמם קיבלו ייעוץ, בסופו של דבר הם אלו אשר צריכים לקבל את ההחלטה כיצד לעשות זאת. רוב הפסיכולוגים ומדריכי ההורים העוסקים בנושא, ממליצים על הצגת חזית אחידה מבלי לתת לילדים תחושה כי מדובר בתהליך חד צדדי. חשוב גם להתכונן לשאלות ותסריטים אפשריים על מנת לרכך כמה שניתן את הפגיעה הרגשית.

הטיפול לאחר הגירושין מעט שונה וחלק מהמטפלים יעדיפו להיפגש קודם כל עם הילדים ורק לאחר מכן עם ההורים. יחד עם זאת, גם טיפול ללא מפגש עם הילדים כלל הוא לגיטימי כל עוד נושא ההתמודדות של הילדים הוא זה אשר נמצא במרכז הטיפול. גם במצב בו הגירושין התרחשו בעיקר בין כותלי בית המשפט חשוב כי ההורים ינסו לגשר על הפערים ביניהם ויתייחסו אל ההדרכה כטיפול זוגי. הסיבה לכך היא שהנזק שנגרם לילדים הולך ומצטבר, כאשר את ההשפעה ארוכת הטווח ההורים עשויים לראות רק לאחר שנים רבות.
לדוגמה, אם הפער בין שני ההורים הוא גדול במיוחד או שלא קיימת כלל משמורת משותפת, ייתכן שגם הילד יתקשה בבוא הזמן להתנהל בתוך תא משפחתי או שלא יהיו בידיו את הכלים להתמודד עם מצבים רגשיים מורכבים.

לסיכום

כל תהליך גירושין מלווה בסופו של דבר בפגיעה רגשית כזו או אחרת בילדים. יחד עם זאת, לאופן בו הגירושין נעשים יש השפעה גדולה על היכולת של הילדים להתמודד עם התהליך בהווה ובעתיד. הדרכת הורים יכולה לתת מענה למצבים אלו ורצוי להיעזר בה במידת הצורך. הזנחה של הנושא עלולה לגרום להעצמה של ההשפעות המזיקות בטווח הרחוק.

עו"ד איריס גרבר

עורכת דין ונוטריון, איריס גרבר, הינה עורכת דין מומחית בתחום דיני המשפחה, על כל תחומיו השונים, בעלת תואר ראשון בכלכלה וקרימינולוגיה B.A ובעלת תואר ראשון במשפטים LL.B מטעם אוניברסיטת בר אילן, חברה בלשכת עורכי הדין ובעלת רישיון עריכת דין משנת 1996.

המידע המוצג באתר זה הינו מידע כללי בלבד ואינו מהווה יעוץ או חוות דעת משפטית.

שיתוף:

התקשרו 03-922-8352 או השאירו פרטים: