מכירת דירה הכפופה להערת אזהרה

מכירת דירה בכפוף להערת אזהרה

לייעוץ ראשוני

התקשרו 03-922-8352 או השאירו פרטים:

תוכן עניינים

הערת אזהרה הינה הערה הנרשמת בספרי לשכת רישום המקרקעין (הידועה בכינוייה הנפוץ "טאבו") והכוללת בחובה התחייבויות בעל הנכס באשר לעסקאות הקשורות בנכס. הערת האזהרה הינה פרי החוק, ומוגדרת בסעיף 126 לחוק המקרקעין.

קיימים שני סוגים עיקריים של הערות אזהרה. האחת, הערת אזהרה בדבר התחייבות בעל הנכס לבצע עסקה מסוימת והאחרת, התחייבות בעל הנכס שלא לבצע עסקה מסויימת, קרי – להימנע מביצוע העסקה.

הערת אזהרה יכולה להיות לטובת קונה דירה ואף יכולה להיות לטובת בנק למשכנתאות שמעניק לטובת רוכש הדירה הלוואה מובטחת במשכנתא, ורושם לטובתו הערת אזהרה, שעניינה הוא – התחייבות של אותו קונה מקבל המשכנתא לרשום את המשכנתא עצמה בספרי לשכת רישום המקרקעין בעת יבקש לרשום את הזכויות בדירה על שמו.

כך לדוגמא, התחייבות בעל הנכס לבצע עסקה מסויימת, יכולה להיות התחייבות של מוכר נכס מקרקעין, דוגמת דירת מגורים, למכור את מלוא זכויותיו בנכס המקרקעין לקונה מסוים, לעגן את ההתחייבות במסגרת הסכם מכר מקרקעין והקונה יכול לרשום הערת אזהרה בספרי לשכת רישום המקרקעין המעידה על התחייבותו של בעל הנכס.

מכירת דירה עם אהרת אזהרהוכך לדוגמא, התחייבות בעל הנכס שלא לבצע עסקה מסויימת, קרי להימנע מביצוע עסקת מקרקעין, יכולה להיות התחייבות של בעל הזכויות הרשום בנכס להימנע ממכירת אותו נכס מקרקעין לצד ג' כלשהוא, זולת מי שהתחייב למכור לו בפועל את זכויותיו בנכס. וכך, גם במקרה זה, יכול הקונה לעגן את ההתחייבות במסגרת הסכם מכר מקרקעין ולרשום הערת אזהרה בספרי לשכת רישום המקרקעין המעידה על התחייבותו זאת של בעל הנכס.

בעת רכישת דירה חדשה, על רוכש הדירה לבדוק היטב כי אין המדובר בדירה אשר מוטלת עליה הערת אזהרה או אם קיימת הערת אזהרה כאמור, כי אז לקבוע הוראות בדבר ביטול רישומה של אותה הערה.

הערת אזהרה זו תבוא לידי ביטוי בכל רכישה של דירת מגורים, ולמעשה תזהיר את האחרים שלא לקנות את הדירה שחלה עליה האזהרה.

רישום הערת אזהרה

על מנת לרשום הערת אזהרה על דירה, יש להצטייד במסמכים הרלוונטיים לשם כך. מסמכים אלו יש להגיש ללשכת רישום המקרקעין.

ביטול הערת האזהרה מתאפשר במקרים בהם מי שנרשמה לטובתו הערת האזהרה מסכים לכך. הן כדי לרשום הערת אזהרה והן כדי לבטל הערת אזהרה, רצוי לפנות אל עורך דין מקרקעיןהמומחה בתחום.

עו"ד מוטי גרטל

מוטי גרטל, עורך דין ונוטריון, מוטי גרטל, בעל תואר ראשון בהצטיינות במדע המדינה, B.A מטעם האוניברסיטה העברית בירושלים ובעל תואר ראשון במשפטים LL.B מטעם המכללה למנהל, חבר בלשכת עורכי הדין ובעל רישיון לעריכת דין מאז שנת 1996.

המידע המוצג באתר זה הינו מידע כללי בלבד ואינו מהווה יעוץ או חוות דעת משפטית.

שיתוף:

התקשרו 03-922-8352 או השאירו פרטים: