מכירת דירה עם חוב ארנונה

עורך דין מכירת דירה

לייעוץ ראשוני

התקשרו 03-922-8352 או השאירו פרטים:

תוכן עניינים

מכירת דירה טומנת בחובה לא מעט מחויבויות. בין היתר, על המוכר לדאוג למסירת הדירה במצב תקין וללא תקלות מכל מין וסוג שהוא. מכירת הדירה מצריכה את המוכרים לגלות אחריות גם בעניין התשלומים השונים. בין אם המדובר בחוב לחברת החשמל או לחברת המים, לחברת הגז או לחברת האינטרנט.

חוב ספציפי שעלול לעכב את רישום הזכויות על שם הקונה הינו חוב הארנונה

אמנם, בהסכמי המכר השונים של מכירת דירת מגורים, יכול ויירשם כי המוכר מחויב לסלק חובות לחברת הגז, חובות לחברת בזק או חוב לוועד הבית. אך דווקא חוב הארנונה הינו חוב, מהותי, שללא סילוקו לא יתאפשר רישום העברת הזכויות בדירה על שם הקונה.

הטעם לכך הינו, כי אחת הדרישות של הלשכה לרישום מקרקעין (הידועה בשמה הנפוץ "טאבו"), הינה קבלת אישור עירייה שלפיו אין חובות ארנונה המוטלים על נכס המקרקעין, קרי – על הדירה.

 

מכירת דירה עם חוב ארנונהחוב ארנונה הינו חוב שנגבה על פי חוק, בגין שימוש בנכס, בדירת המגורים.

כאשר מדובר בדירה אשר מושכרת על ידי בעליה, הנוהג הרווח הינו לשנות את שם המחזיק בספרי הרשות המקומית, ולרשום כמחזיק בדירה את שם השוכר, וכך הבעלים מופטר למעשה מחובת תשלום הארנונה, אשר חלה על המחזיק בפועל, קרי על השוכר.

גילוי חוב ישן הרובץ על הדירה ואשר לא התגלה עד לרגע הבקשה להעברת הדירה על שם הקונים, עלול לגרום לעיכובים מיותרים בכל הקשור להליך המכירה. הרשות המקומית אינה מאפשרת את העברת הזכויות בדירה על שם רוכש הדירה, עד לתשלום מלוא חוב הארנונה.

מסיבה זאת רצוי מאד בטרם חתימה על הסכם המכר, להיוועץ עם עורך דין מכירת דירה, שבין היתר, ינסח הוראות מתאימות במסגרת הסכם המכר, בכל הקשור לפירעון חובות הארנונה הרובצים על הדירה.

צעדים מהותיים

במקרה בו התגלה חוב ארנונה בדירה, חשוב ליידע בהקדם את השוכר (היה והחוב קשור בו) ולדרוש את תשלומו המיידי. בנוסף, הקונה חייב לדרוש את סילוק החוב לאלתר ולדרוש לעגן זאת בהוראות הסכם רכישת הדירה.

חוב ארנונה ניתן לסילוק מיידי או לשיעורין באמצעות הסדר עם הרשות המקומית. אך חובה להבין כי עד אשר החוב אינו מסולק בפועל ובאופן מלא, אין כל אפשרות לבצע את רישום העברת הזכויות בדירה על שם הקונה במסגרת לשכת רישום המקרקעין.

עו"ד מוטי גרטל

מוטי גרטל, עורך דין ונוטריון, מוטי גרטל, בעל תואר ראשון בהצטיינות במדע המדינה, B.A מטעם האוניברסיטה העברית בירושלים ובעל תואר ראשון במשפטים LL.B מטעם המכללה למנהל, חבר בלשכת עורכי הדין ובעל רישיון לעריכת דין מאז שנת 1996.

המידע המוצג באתר זה הינו מידע כללי בלבד ואינו מהווה יעוץ או חוות דעת משפטית.

שיתוף:

התקשרו 03-922-8352 או השאירו פרטים: