משמורת ילדים – מי אחראי?

לייעוץ ראשוני

התקשרו 03-922-8352 או השאירו פרטים:

תוכן עניינים

משמורת ילדים הינו מונח שנהוג להשתמש בו בהקשר של אחריות על ילדים, וקביעת מיהו ההורה האחראי על ילדיו.

כאשר בני הזוג מתגוררים יחד כי אז ממילא לא מתעוררת שאלת משמורת ילדים, שכן ההורים יחד אחראים על ילדיהם, אשר מתגוררים עמם תחת קורת גג אחת.

כאשר ההורים גרושים או פרודים מתעורר הצורך להחליט מיהו ההורה הטוב ביותר לקבל עליו את המשמורת על ילדיו.

על מנת לקבל החלטה בענין זה בדרך כלל בית המשפט נעזר במומחים, פקידות סעד בתחום, פסיכולוג של הילדים וכדומה. לעיתים, כאשר הילדים מספיק בוגרים, באישיות ו/או בגיל, בית המשפט אף יזמין הילדים או חלקם ללשכת השופט וידבר אתם וינסה לברר עמם מהו רצונם.

מהי המשמעות של משמורת ילדים

אמנם הכלל החוסה על הכל הינו – טובת הילד, והמדובר במושג שהינו אובייקטיבי, אך לעיתים ניתן להעזר גם בשיחה ומהתרשמות בלתי אמצעית עם הילד עצמו, על מנת לבחון מהי טובתו של אותו ילד, והאם רצוי וצריך הוא לחיות תחת משמורת אמו או אביו.

לעיתים, ובאמת במקרים מיוחדים, חלק מהילדים עוברים למשמורת האב וחלק למשמורת האם. אמנם חשוב מאד לא להפריד ילדים מאחיהם, אבל לעיתים דווקא ההפרדה כזאת יכולה להטיב עם אותו ילד.

מסוגלות הורית

כך לדוגמא – שני אחים שאינם מסתדרים ביניהם או ילד שאינו מסתדר עם אחד ההורים. במקרים כאלה, לטובת אותו קטין, עדיף שיהיה במשמורת אחד מההורים.

קביעת ההורה המשמורן, יכולה להיות תוצאה של דיון משפטי או תוצאה של הסכם שערכו הורי הילדים ואשר אושר וקיבל תוקף משפטי של בית המשפט.

לעיתים אף נקבעת משמורת משותפת של ההורים על הילדים, וזאת כאשר התנאים לכך מתקיימים.

משמורת ילדים אינה באה במקום אפוטרופסות עליהם. הורים מעצם טיבם הינם האפוטרופסים הטבעיים של ילדיהם. העובדה כי הורה מסוים נקבע כי יהיה ההורה המשמורן על הילדים אינה פוגעת בעובדת שני ההורים אפוטרופסים טבעיים על ילדיהם.

משמורת ילדים לכשעצמה כוללת את הטיפול של אותו הורה משמורן האחראי על ילדיו, ההורה שאצלו הילדים לנים והוא אחראי עליהם באופן שוטף. אין להתבלבל עם המונח של זמני שהות, שהינו מונח המתייחס לזמני השהות ו/או הביקורים של אותו הורה, שאינו ההורה המשמורן עם ילדיו.

ככל קביעה בדבר מיהו ההורה המשמורן, הינה קביעה בת שינוי בהתאם לנסיבות של כל מקרה ומקרה.

ראה עוד: עורך דין גירושין

עו"ד איריס גרבר

עורכת דין ונוטריון, איריס גרבר, הינה עורכת דין מומחית בתחום דיני המשפחה, על כל תחומיו השונים, בעלת תואר ראשון בכלכלה וקרימינולוגיה B.A ובעלת תואר ראשון במשפטים LL.B מטעם אוניברסיטת בר אילן, חברה בלשכת עורכי הדין ובעלת רישיון עריכת דין משנת 1996.

המידע המוצג באתר זה הינו מידע כללי בלבד ואינו מהווה יעוץ או חוות דעת משפטית.

שיתוף:

התקשרו 03-922-8352 או השאירו פרטים: