משמורת ילדים: מנקודת מבטם של הילדים

לייעוץ ראשוני

התקשרו 03-922-8352 או השאירו פרטים:

תוכן עניינים

משמורת ילדים חשובה רק כאשר מתעוררת מחלוקת בין ההורים באשר לסוגיות העוסקות באחריות על ילדיהם הקטינים.

הורים אשר נפרדים זה מזה, למעשה מפרקים את המציאות בה חיו עד אותו מועד הילדים הקטינים ואת אותה האשליה כי הם חיים במסגרת מסודרת של משפחה הכוללת הורים וילדים, אחים ואחיות.

מבחינת הילדים המדובר בהרס של אותה האשליה, אך מאידך קיימת לעיתים נקודת אור מסויימת.

לעיתים הורים אשר טרם נפרדו ולכאורה לא פירקו את חיי המשפחה, מאמללים הן את עצמם ובעיקר את ילדיהם, ודווקא הפרידה או הגירושין מביאים לבשורה חשובה עבור אותם ילדים קטינים.

אבל האם מישהו שואל באמת את הילדים מהו רצונם והאם הם מסכימים לפרידת הוריהם או שמא אין כלל מתחשבים ברצונם?

לכאורה המדובר במאבק בין ההורים, אשר הילדים ורצונם אינם באים לידי ביטוי כלל וכלל. אך למעשה הילדים וטובתם כן באה לידי ביטוי במסגרת אותו מאבק יצרי בין ההורים.

האם מצידה, בדרך כלל, חותרת ללא הפסק לקבלת מזונות גבוהים כמה שיותר אבל ילדיה הקטינים, בהנחה שהינם במשמורתה ואילו האב, בהנחה שהילדים נמצאים במשמורתה של האם, נאבק בכל כוחו לקבל זמני שהות או זמני שהייה רחבים ככל הניתן.

ושוב נשאלת השאלה. מה רוצים הילדים? כאן נכנס מושג חשוב הקרוי – טובת הילדים. טובת הילדים הינו מושג רחב ביותר שנקודת המוצא שלו הינה כי יש צורך שיהיה לילד טוב.

ומהי טובת הילד? טובת הילד יכולה להתבטא בילד אשר אביו משלם עבורו דמי מזונות ריאליים ומספקים או ילד אשר מתראה עם אביו במסגרת זמני שהות או זמני שהיה נרחבים ביותר.

וכן – טובת הילדים הינה לעיתים שתיקבע עבור אותם ילדים קביעה משפטית בתחום משמורת ילדים.

ילדים זקוקים מאד ליציבות בחייהם ולא למצב בו אין להם בטחון בדבר זהות ההורה המשמורן עליהם.

חשוב מאד שילד יידע מבסמוך למועד הפרידה כי פרידת ההורים לא השאירה אותם בתוך חלל ריק, אלא דוקא חשוב עבורם לדעת ולהפנים כי נקבעה עבורם, כל עוד הינם קטינים, מסגרת נורמאטיבית של אחריות הורית עליהם.

מסגרת זו של אחריות הורית על ילדיהם הינה מסגרת של משמורת ילדים בה נקבעת היקף אחריותו של אותו הורה או הורים על ילדיהם המשותפים.

מבחינת הילדים, קביעה זו של מסגרת והיקפה הינה חשובה ביותר, וקריטית לעיתים להמשך חייהם, בשים לב לגילם, התפתחותם, הבנתם ורצונם.

בתי המשפט לענייני משפחה אשר סוגית משמורת ילדים מעסיקה אותם כמעט על בסיס יומי, נותנים את דעתם על טובת הילד, עת מכריעים הם בסוגית משמורת ילדים ונושאי החזקת הילדים ורצון הילדים ובעיקר טובתם מהווים נדבך חשוב בשיקוליהם.

ראה עוד: עורך דין לענייני משפחה

עו"ד איריס גרבר

עורכת דין ונוטריון, איריס גרבר, הינה עורכת דין מומחית בתחום דיני המשפחה, על כל תחומיו השונים, בעלת תואר ראשון בכלכלה וקרימינולוגיה B.A ובעלת תואר ראשון במשפטים LL.B מטעם אוניברסיטת בר אילן, חברה בלשכת עורכי הדין ובעלת רישיון עריכת דין משנת 1996.

המידע המוצג באתר זה הינו מידע כללי בלבד ואינו מהווה יעוץ או חוות דעת משפטית.

שיתוף:

התקשרו 03-922-8352 או השאירו פרטים: