משמורת משותפת: החזקת ילדים

לייעוץ ראשוני

התקשרו 03-922-8352 או השאירו פרטים:

תוכן עניינים

ידוע כי גירושים הם לא עניין של מה בכך, מדובר בתהליך רגשי ומטלטל בפרט שמעורבים ילדים בכל הסיפור. החזקת הילדים שהייתה עד לפני כמה שנים מקובלת, שהורה אחד הוא המשמורן והורה שני נוטל חלק מצומצם בחיי הילדים באופן פעיל. אך בשנים האחרונות התפתחה מגמה שמכירה במשמורת משותפת, בה שני ההורים חולקים את המשמורת באופן שווה

במשמורת משותפת חלוקת ימים שווה, מה שמאפשר לכל אחד מההורים להיות מעורב באופן מלא בחיי ילדיו. משמורת משותפת אפשרית בעיקר כשיש תקשורת טובה שמתירה משמורת משותפת למרות הרצון להתגרש. ישנם מקרי גירושים רבים בהם זוג ההורים מצליחים לנהל קשר תקין, אי לכך במרוצת השנים התגברה יותר ויותר התופעה של משמורת משותפת.

היה נהוג אחרת

עד לפני כמה שנים היה נהוג שבתהליך גירושים הילדים מופרדים מהאב ועוברים באופן ישיר ו"טבעי" למשמורתה של האם והאב משלם מזונות בהתאם לזאת וזוכה בהסדרי ראייה שמסתכמים לרוב ביום אחד שבוע וסוף שבוע לסירוגין. כחלק ממאמץ ורצון נרחב של הורים, לרבות האבות, להגביר את מעורבותם בחיי הילדים, התעצמו הבקשות למשמורת משותפת.

ולעיתים דרוש מאמץ משפטי לא פשוט לאב כדי לקבל משמורת משותפת ללא הסכמת האם. המטרה של משמורת זו היא בעיקר להעניק לאב את האפשרות להיות חלק פעיל בחיי ילדיו. אך יש כאלה שיעדיפו לעשות זאת מטעמים כלכלים ולהימנע מתשלום מזונות.

יתרונות וחסרונות

ישנם בעיקר יתרונות במשמורת משותפת, כשהיתרון הבולט הוא רמת המעורבות הגבוהה של שני ההורים בחיי ילדיהם. שניהם מקבלים החלטות בחיי ילדיהם ופעילים באופן מלא. כך הילדים זוכים ליחס וזמן איכות שווה עם כל אחד ולא מאבדים אף הורה חרף הפרידה. אך יש גם במשמורת משותפת חסרונות, בעיקר כשאין לילדים בית אחד קבוע אליו הם יכולים להגיע מדי יום והם נאלצים לחלוק כל הזמן שני בתים.

חוק חדש

לאחרונה קבע בית משפט עליון להורים שחולקים משמורת משותפת חוק חדש – בכל מה שקשור למשמורת משותפת מזונות, משמע שהורים גרושים שמשתכרים בשכר שהוא זהה יחלקו בתשלום המזונות יחד וזאת בהתאם ליכולתם הכלכלית, כשעד היום היה נהוג שרק האב יישא בתשלום מזונות.

נכתב באדיבות: עורך דין גירושין גרטל גרבר

עו"ד איריס גרבר

עורכת דין ונוטריון, איריס גרבר, הינה עורכת דין מומחית בתחום דיני המשפחה, על כל תחומיו השונים, בעלת תואר ראשון בכלכלה וקרימינולוגיה B.A ובעלת תואר ראשון במשפטים LL.B מטעם אוניברסיטת בר אילן, חברה בלשכת עורכי הדין ובעלת רישיון עריכת דין משנת 1996.

המידע המוצג באתר זה הינו מידע כללי בלבד ואינו מהווה יעוץ או חוות דעת משפטית.

שיתוף:

התקשרו 03-922-8352 או השאירו פרטים: