פרטים חשובים על חוק מזונות ילדים

לייעוץ ראשוני

התקשרו 03-922-8352 או השאירו פרטים:

תוכן עניינים

מזונות ילד יהודי נקבעים בהתאם להלכה. ובהתאם להלכה, על האב לשאת בצרכים ההכרחיים של ילדיו, עד גיל 15, גם אם אינו נשוי לאם הילד.לאחרונה, ביום 1.12.15, תיקנה מועצת הרבנות הראשית תיקון וקבעה כי יש להתחשב אף בהכנסות האם בקביעת הצרכים ההכרחיים של הילדים שמעל גיל 6 והדבר מהווה מהפיכה של ממש.

מזונות ילד שאינו יהודי, נקבעים בהתאם לחוק לתיקון דיני המשפחה (מזונות), תשי"ט – 1959 (להלן: "חוק המזונות". בהתאם לחוק המזונות, שני הורים חייבים לשאת במזונות הילדים בהתאם ליחס ההכנסות שלהם.

הסמכות לדון במזונות ילדים נתונה לבית המשפט לעניני משפחה, אלא אם כן ההורים שניהם, נתנו הסכמתם לדון בנושא המזונות בבית הדין הרבני.

כיצד נקבע גובה המזונות?

בבואו לפסוק את גובה מזונות הילדים, בוחן בית המשפט את צרכי הילדים ואת גובה הכנסות הצדדים כמו גם את פוטנציאל ההשתכרות. שכן פעמים רבות פוטנציאל ההשתכרות אינו ממומש, דווקא בתקופת ההליכים המשפטיים, וזאת על מנת להראות, כביכול, השתכרות נמוכה.

בעיקרון, מנסים בתי המשפט, לשמור על רמת החיים אליה הורגלו הילדים במהלך החיים. בגדר צרכים הכרחיים של ילדים נכללות הוצאות בגין ביגוד והנעלה, מזון וכלכלה, חינוך, הוצאות רפואיות בסיסיות ומדור. מעבר לצרכים ההכרחיים, דהיינו בצרכים מדין צדקה, הכוללים חוגים, שיעורים פרטיים, דמי כיס, בילויים וכד' מתחלקים ההורים בחלקים שווים ביניהם.

חלוקת מזונות

כיום, בהתאם לפסיקה הרווחת, במצב בו משמורת הילדים נתונה לאם בלבד, גובה דמי מזונות הילדים, עומד על סך של כ- 1,400 ₪ לחודש בגין הצרכים ההכרחיים ובנוסף 30% מדור (מדמי שכירות או מתשלומי משכנתא שוטפים). מובן שבעת פסיקת המזונות, מעמיד בית המשפט את טובת הקטין לנגד עיניו ואת צרכיו של הקטין והכנסות הוריו. לכן, בעת הגשת תביעת מזונות ילדים, חשוב ביותר להציג לבית המשפט, את כל הנתונים הרלוונטיים, לרבות השתכרות ההורים ורמת החיים, לה הורגלו הקטינים.

כאשר מדובר במשמורת משותפת, בתי המשפט, בעת האחרונה, פוסקים מזונות הנמוכים בעד 50% מגובה המזונות אשר היו נפסקים לו היה מדובר במשמורת בלעדית של האם, שכן, האב מספק בפועל את מזונותיהם של הקטינים, בעת שהותם עימו.

כיצד נקבע רכיב המדור במסגרת קביעת המזונות?

רכיב המדור בתשלום המזונות מתייחס להשתתפות האב בתשלום ההוצאה שיש לגבי הדירה בה גר הקטין בפועל והוא מחושב בצורה זאת: במידה והקטין מתגורר בדירה שכורה או בדירה ממושכנת, על האב לשאת בתשלום חלקו היחסי בהוצאות (30% בגין ילד אחד, 40% בגין 2 ילדים, 50% בגין 3 ילדים). כאמור, נתונים אלה יכולים להשתנות בהתאם לרמת חייהם של בני הזוג טרם פרידת הצדדים ועל האם להוכיח זאת לבית משפט. קיימות נשים אשר מעוניינות לשדרג את רמת חייהן ושוכרות דירה אשר אינה משקפת בפועל את רמת חייהן טרם הגירושין ודורשות שהאב יישא בחלק היחסי בתשלומים הגבוהים. אולם בתי המשפט בוחנים את הדברים לעומקם ויפסוק את השתתפות האב בתשלום המדור, בהתייחס לרמת המגורים בה חיו הצדדים בעת הנישואין.

מזונות זמניים – מהם?

מזונות זמניים – הם מזונות אשר נקבעים באופן זמני עד למתן פסק דין קבוע למזונות ומטרתם לשמר המצב הקיים על מנת שהילדים לא יגיעו לחרפת רעב. בקביעת מזונות זמניים, בית המשפט אינו נכנס לעובי הקורה ואינו בוחן לעומק את כל הנתונים ולרוב נפסקים מזונות מינימליים כמזונות זמניים.

ראה עוד: עורך דין לענייני משפחה

עו"ד איריס גרבר

עורכת דין ונוטריון, איריס גרבר, הינה עורכת דין מומחית בתחום דיני המשפחה, על כל תחומיו השונים, בעלת תואר ראשון בכלכלה וקרימינולוגיה B.A ובעלת תואר ראשון במשפטים LL.B מטעם אוניברסיטת בר אילן, חברה בלשכת עורכי הדין ובעלת רישיון עריכת דין משנת 1996.

המידע המוצג באתר זה הינו מידע כללי בלבד ואינו מהווה יעוץ או חוות דעת משפטית.

שיתוף:

התקשרו 03-922-8352 או השאירו פרטים: