שינוי גובה המזונות

גובה מזונות

לייעוץ ראשוני

התקשרו 03-922-8352 או השאירו פרטים:

תוכן עניינים

באילו מקרים ניתן לשנות את גובה המזונות?

בדרך כלל, פסק דין למזונות הינו סופי ואינו ניתן לשינוי בנושא גובה המזונות, אולם, במידה ובית משפט יווכח לדעת כי חל שינוי נסיבות מהותי המצדיק שינוי בגובה המזונות שנפסקו, הוא יעשה זאת. ושוב, חשוב להבין שבית משפט לא ישנה בקלות את גובה המזונות שנפסקו.

לא כל שינוי בנסיבות נחשב למהותי אלא רק שינוי כזה אשר לא היה צפוי בעת מתן פסק הדין ייחשב לכזה. כך למשל שינוי בגובה המדד או שינוי בגיל הקטינים, לא ייחשב לשינוי נסיבות המצדיק שינוי בגובה המזונות מכיוון ששינויים אלו היו צפויים בעת מתן פסק הדין.

אם כן, מהם השינויים אשר יכולים להחשב כשינויי נסיבות מהותיים לצורך שינוי בגובה המזונות?

שינויים היכולים להצדיק הפחתה בגובה המזונות:

שינוי לרעה במצב הכלכלי, לרבות חובות (לא חוב מזונות), פיטורין או ירידה בהכנסות.
שינוי לרעה במצב הבריאותי אשר יש בו כדי להשפיע על כושר ההשתכרות. כך למשל, רו"ח שנפגע, חלילה, ברגליו, לא תהיה בכך השפעה על כושר ההשתכרות, שכן רגליו אינן משמשות אותו לצורך עבודתו. אולם ספורטאי או סבל הנפגעים ברגליהם, יש בכך וודאי על מנת להשפיע על כושר ההשתכרות שלהם, שכן זהו כלי עבודתם העיקרי.

הולדת ילדים נוספים מנישואים שניים.

במצב בו אם מונעת קיום זמני שהות.

בין הקטין לאב או במצב בו קטין מסרב להפגש עם האב ייתכן ובית המשפט יבטל, יפחית או יקפיא את דמי המזונות עד לחידוש הקשר. כך למשל נפסק לאחרונה, על ידי כבוד השופטת קראוס, מבית המשפט לענייני משפחה בפתח תקווה, כי דמי המזונות של קטינות יוקפאו עד אשר יחודש הקשר בינן לבין אביהן. מובן שבית המשפט יבחון האם קיימת הסתה מצד האם אשר גרמה לניכור ההורי או שהסרבנות היא מצד הקטין עצמו.

שינוי במשמורת ו/או בזמני השהות של הקטין אצל האב. אם במועד פסק הדין משמורת על הקטין היתה נתונה לאם ונקבעו זמני שהות מסויימים אצל האב אולם במהלך השנים עובדה זו שונתה באמצעות פסק דין או התנהגות בפועל, כך שכיום הקטין שוהה אצל האב לפחות מחצית מהזמן, הרי שהדבר יכול להוות עילה להפחתת גובה המזונות.

 

באילו מקרים תהא הגדלה בגובה המזונות?

גובה המזונות אף יכול לגדול בהתאם לשינויים שונים היכולים להצדיק הגדלה שכזאת, במקרים הבאים –
עלייה בצרכי הקטין אשר לא היתה צפויה במועד פסק הדין, כמו למשל מחלה, חלילה, שמצריכה הוצאות שלא היו צפויות או ילד שהתגלה כילד מחונן ויש להשקיע בו בצרכים שלא היו צפויים מלכתחילה.
אי קיום של זמני השהות שנקבעו בין האב והקטין, על ידי האב. שכן, גובה המזונות נקבע גם בהסתמך על זמני השהות של הקטין אצל כל אחד מההורים ובזמן שהסדרים אלו אינם מקויימים, הרי שהנטל הכלכלי על הצד האחר- גדל ויש בכך כדי להביא להגדלה בגובה המזונות.

שינוי לרעה במצב הכלכלי של האם כגון עקב פיטורין או ירידה דרסטית בהכנסות.

ישנם כמובן שינויים נוספים הנלקחים בחשבון בעת החלטת בית המשפט, אשר לא פורטו לעיל. כמו כן, חשוב להבין כי גם אם מתקיים אחד או יותר מהשינויים המוזכרים לעיל, בית המשפט לא ישנה באופן אוטומטי את גובה תביעת המזונות אלא יבחן כל מקרה ומקרה לגופו. ורק אם בית המשפט ישתכנע כי חלו שנויי נסיבות מהותיים שכאלה, שלא היו צפויים והמצדיקים שינוי בגובה המזונות, הוא יעשה זאת.

טרם הגשת תביעה לשינוי גובה המזונות, חשוב מאוד להיוועץ עם עורך דין המתמחה בתחום ולפרט כמה שיותר שינויים שארעו מאז פסק הדין.

עו"ד איריס גרבר

עורכת דין ונוטריון, איריס גרבר, הינה עורכת דין מומחית בתחום דיני המשפחה, על כל תחומיו השונים, בעלת תואר ראשון בכלכלה וקרימינולוגיה B.A ובעלת תואר ראשון במשפטים LL.B מטעם אוניברסיטת בר אילן, חברה בלשכת עורכי הדין ובעלת רישיון עריכת דין משנת 1996.

המידע המוצג באתר זה הינו מידע כללי בלבד ואינו מהווה יעוץ או חוות דעת משפטית.

שיתוף:

התקשרו 03-922-8352 או השאירו פרטים: