הסכם גירושין מנקודת מבטם של הילדים

לייעוץ ראשוני

התקשרו 03-922-8352 או השאירו פרטים:

תוכן עניינים

הסכם גירושין הינו הסכם בין בני זוג, הורים לילדים, אשר מביא לסיומו של מאבק משפטי ביניהם או שמביא לידי ביטוי הסכמות ביניהם טרם תחילתו של מאבק משפטי.

הסכם באופן טבעי הינו דבר חיובי שכן מביא הוא עמו ניחוח של הסכמות ושלום בין שני צדדים ניצים או חלוקים בינם לבין עצמם.

הסכם גירושין בדרך כלל כולל בחובו הסכמה להתגרש, הסכמות שונות ומגוונות בענין משמורת וזמני שהיה של הקטינים עם מי מהוריהם. הסכם גירושין אף כולל בדרך כלל הסכמות בנושאים רכושיים, לרבות זכויות סוציאליות, הדירה המשותפת, כספים משותפים וכו'.

הסכם כאמור בין צדדים יקבל אישור של ערכאה משפטית, בדרך כלל בית המשפט לעניני משפחה, ובמסגרת האישור יברר השופט האם הצדדים חתמו מתוך רצון חופשי על ההסכם, ומתוך הבנה של תוצאותיו.

וכאן, עולה השאלה – האם הסכם גירושין הינו בעיקרו של דבר הסכם מיטיב עם הילדים או שמא המדובר בהסכם שהינו הסכם המקפח את זכויות הילדים ופוגע בטובתם?

עורך דין גירושין גרטל גרבר

תשובה לשאלה זאת אינה חד משמעית ומורכבת

ראשית, נשאלת השאלה האם ההסכם מגן על זכויות הילדים או שמא פוגע בהם? חזקה על כל הורה כי הינו דואג לילדיו, וכי הוראות הסכם הגירושין אינן מקפחות אותם. יחד עם זאת לא ניתן להתעלם מכך כי לעיתים הורים במסגרת מאבק ייצרי בבית המשפט לעניני משפחה או בבית הדין הרבני, פחות חושבים על טובתם הילדים ונתונים למאבקי אגו מיותרים.

חשוב מאד להבין, כי הגעה להסכם מכובד הכולל הוראות המבטיחות את זכויות שני ההורים, בהכרח יבטיח את טובת הילדים. ילדים במצב שכזה ימשיכו לחיות עם הורים, אשר הסדירו את זכויותיהם הרכושיים ואשר נושא מזונות הילדים ומדורם מוסדר לטובת הילדים, ואף נושא המשמורת וזמני השהייה של מי מההורים עם הילדים, מובטח.

אך, לעיתים, צד להסכם, נאלץ לוותר על זכויות אשר על פי חוק מוקנות לו, כגון – זכויות רכושיות או גובה סכום מזונות מסויים, וזאת על מנת לזכות בזכיה מסויימת, אשר לא תמיד עולה בקנה אחד עם טובת הילדים.

לעיתים, לצורך ההמחשה, אמא לילדים מוכנה לוותר על דרישה לגובה סכום מזונות מסויים במטרה לקבל את הגט ולהתגרש מבעלה – אבי ילדיה. אותו דבר, כאשר אמא לילדים מוותרת על זכויות רכושיות המוקנות לה תמורת קבלת גיטה.

אמנם, מחד – אושרה של האם הינו אושרם של ילדיה, אך מנגד – אי עמידה על זכויות מוקנות לילדיה, פוגע בילדים הן לטווח הקצר והן לטווח הארוך.

על כן, השאלה אם הסכם גירושין תמיד רצוי מבחינת הילדים, הינה שאלה שמטבע הדברים תלויה בתוכנו של ההסכם ובשאלה האם טובת הילדים שזורה בו.

ראה עוד: הורות משותפת

עו"ד איריס גרבר

עורכת דין ונוטריון, איריס גרבר, הינה עורכת דין מומחית בתחום דיני המשפחה, על כל תחומיו השונים, בעלת תואר ראשון בכלכלה וקרימינולוגיה B.A ובעלת תואר ראשון במשפטים LL.B מטעם אוניברסיטת בר אילן, חברה בלשכת עורכי הדין ובעלת רישיון עריכת דין משנת 1996.

המידע המוצג באתר זה הינו מידע כללי בלבד ואינו מהווה יעוץ או חוות דעת משפטית.

שיתוף:

התקשרו 03-922-8352 או השאירו פרטים: