הסכם ממון טרום נישואין

לייעוץ ראשוני

התקשרו 03-922-8352 או השאירו פרטים:

תוכן עניינים

בעבר ניתן היה לשמוע את המושג הסכם ממון רק בקרב זוגות שלפחות אחד מהם מגיע לנישואין עם רכוש רב, זאת כדי להפריד בין רכוש שצבר לפני הנישואין ולהבטיח שרכוש זה ישאר בבעלותו, ובכלל גם לקבוע איך יתחלק הרכוש שרובו מגיע מאחד מבני הזוג. מכך אמנם התחיל נושא הסכמי ממון אך היום בני זוג רבים, כולל זוגות ממעמד הביניים שאין בידם רכוש רב, בוחרים לנסח הסכם ולחתום עליו דווקא עכשיו, בתקופה בה הם אוהבים ורגע לפני שהם מחליטים על צעד נוסף בזוגיות שלהם- הנישואין. מהם היתרונות של ניסוח הסכם ממון לפני הנישואין ואיך מומלץ לעשות זאת?

למה הוא חשוב בכלל?

בני זוג רבים תוהים למה דווקא עכשיו, כשהכל בקשר שלהם ורוד, והאפשרות של גירושין בעתיד מעוררת בהם חלחלה, הם צריכים להעסיק את עצמם בנושאים המתחברים לסוף הקשר ודעיכתו עד כדי פירוק הדבר היפה שהם מתחילים כעת בבנייתו- המשפחה. רבים גם רואים חתימה על הסכם ממון כתהליך שנועד לדאוג לצד אחד ולקפח את האחר. הדבר כמובן אינו נכון. הסכם ממון נועד לדאוג לשני הצדדים ודווקא למנוע מצב של מאבק משפטי ממנו עלול אחד הצדדים לצאת נפגע ומקופח. בחשיבה על התמודדות עם פרידה דווקא ברגעים אלה, כשהאהבה פורחת והאכפתיות זה ממצבו של זה היא בשיאה, אתם מבטיחים שגם את הפרידה, אם תהיה, תעשו בצורה רגועה.

סוג של פוליסת ביטוח

אפשר להשוות הסכם ממון לביטוח חיים או ביטוח בריאות שאנו עושים. אף אחד לא רוצה לחשוב על כך שחייו יסתיימו, בטח שלא שייגדעו בטרם עת. אף אחד גם לא רוצה לחשוב על התדרדרות בבריאות או פגיעה גופנית שתותיר אדם נכה. עדיין, רובנו לא לוקחים סיכון ועושים ביטוחים מסוגים שונים. הסכם ממון הוא סוג של ביטוח בו כל אחד מבני הזוג מבטיח שיצא עם רכוש בצורה המקובלת עליו ועל בן הזוג. ההסכם הוא כמו פוליסת ביטוח שתשתמשו בה בעתיד רק אם יהיה צורך, כשכמובן ישנו רצון הדדי שלא יהיה צורך לשלוף אותה מהמגירה.

לחשוב כבר כעת על הילדים העתידיים

הסכם ממון שנחתם טרם הנישואין יש בו גם מחשבה לא רק על בני הזוג. חשיבות הסכם ממון על ילדים היא רבה. ככל שבני הזוג יהיו מוכנים לתהליך גירושין ויכינו את הקרקע, עד כמה שהדבר קשה, עוד לפני הנישואין, כך יהיה קל יותר לילדים להתמודד עם הגירושין. פחות מחלוקות משמעו פחות מאבק וסיום הקשר בצורה יפה יותר. כמובן שאין בכך נחמה מלאה ופירוק משפחה תמיד יהיה כואב לכולם אך ככל שעניינים רביים יותר יוסדרו עוד לפני ההחלטה להתגרש, כך גם לילדים יהיה קל יותר להתמודד עם העניין.

מה ההבדל בין הסכם ממון לפני או לאחר הנישואין?

חתימה על הסכם ממון אפשרית בכל שלב של הנישואין. מדוע אם כך לחתום על הסכם טרום נישואין? מדוע לא לחכות לשלבים מתקדמים יותר? זוגות רבים מעדיפים לחתום על ההסכם במצב הנקי ביותר של הזוגיות, לפני שנכנסים משתנים נוספים. השלב הנקי ביותר הוא לפני הנישואין. בנוסף, ישנו הבדל גם לגבי מתן משנה תוקף להסכם. ניסוח ההסכם והגעה להסכמה על כל סעיפיו אינה מספיקה. יש צורך שגורם רשמי ומוסמך יתן תוקף להסכם. כאשר ההסכם נחתם לפני הנישואין, בסמכותו של נוטריון לתת לו תוקף. כאשר הוא נחתם לאחר הנישואין, רק בית המשפט יכול לתת לו תוקף. כמובן שקבלת התוקף דרך בית המשפט מסורבלת יותר.

הסכם ממון – חלוקה נכונה יותר של הרכוש

על פי החוק, חלוקת רכוש צריכה להתבצע לפי העקרון שרכוש משותף מתחלק שווה בשווה ואילו רכוש שצבר כל אחד מהצדדים לפני הנישואין יחזור אליו. עם זאת, כאשר בית משפט דן בנושא חלוקת רכוש לא תמיד הדבר כה פשוט. לפעמים, כשהצד השני מוכיח שברכוש כלשהו היתה כוונת שיתוף, יכול בית המשפט לפסוק שאותו רכוש יעבור דווקא לבן הזוג האחר. כך למשל אם בן זוג אחד עובר לגור בדירה הנמצאת בבעלות האחר. אז פעמים רבות נוצרים מאבקים סביב חלוקת הרכוש בבית המשפט. בהסכם ממון ניתן להחליט ולכתוב בצורה ברורה כי כל רכוש שצבר בן זוג לפני הנישואין יחזור אליו ללא סימן שאלה בנושא. כך תהליך חלוקת הרכוש פשוט יותר.

הסכם ממון גם בפרק ב'

כשחושבים על הסכם ממון שנחתם טרם הנישואין, התמונה שעולה בראש היא של זוג צעיר שנרגש לקראת חתונתו. העליה בשיעור הגירושין ובהקמת משפחות פרק ב מביאה גם לחתימה על הסכם ממון של זוג שעבורו זו זוגיות פרק ב. כאן החתימה חשובה מאוד בגלל המורכבות הרבה יותר של משפחה פרק ב'. בזוגיות זו מגיעים בני הזוג גם עם ילדים מנישואין קודמים, עם קריירות ורכוש רב יותר שצברו. כאן, בניגוד להסכם ממון שנחתם לפני נישואין ראשונים, אין רק מחשבה על רק ילדים עתידיים (אם כי יתכן שגם כאן צפויים להיות ילדים נוספים) אלא על הילדים מפרק א של כל אחד מהצדדים. הסכם הממון גם מגן על זכות הירושה של ילדי כל אחד מהצדדים.

הסכם ממון על ידי עורך דין מומחה בתחום

בין אם זהו הסכם ממון לפני נישואין ראשונים ובין אם לפני נישואין שניים, חשוב מאוד שאת התהליך ילווה עורך דין מומחה בתחום המשפחה בכלל ובעריכת הסכמי ממון בפרט. הסכם ממון צריך להתאים לכל זוג ולכל אחד מבני הזוג באופן אישי. לכן, חשוב הליווי של עורך דין בתהליך שיוכל לחדד הנקודות שעליהן בני הזוג אינם בהכרח חושבים בשלב זה של חייהם. מומלץ גם לשכור את שירותיו של עורך דין שהוא נוטריון שיוכל לתת משנה תוקף להסכם.

רוצים להבטיח שגם בפרידה חייכם לא יתהפכו? אנו במשרד עו"ד ונוטריונים מ. גרטל- א. גרבר עומדים לשירותכם בכל שאלה.

עו"ד איריס גרבר

עורכת דין ונוטריון, איריס גרבר, הינה עורכת דין מומחית בתחום דיני המשפחה, על כל תחומיו השונים, בעלת תואר ראשון בכלכלה וקרימינולוגיה B.A ובעלת תואר ראשון במשפטים LL.B מטעם אוניברסיטת בר אילן, חברה בלשכת עורכי הדין ובעלת רישיון עריכת דין משנת 1996.

המידע המוצג באתר זה הינו מידע כללי בלבד ואינו מהווה יעוץ או חוות דעת משפטית.

שיתוף:

התקשרו 03-922-8352 או השאירו פרטים: