כל מה שחשוב לדעת על משמורת ילדים בישראל

הורות משותפת

לייעוץ ראשוני

התקשרו 03-922-8352 או השאירו פרטים:

תוכן עניינים

המונח משמורת ילדים הינו מונח משפטי שמשמעותו למעשה מיהו ההורה אשר ייקבע כהורה משמורת על ילדיו.

קיימת חזקת הגיל הרך הקובעת כי ילד עד לגיל 6 שנים יהיה במשמורתה של אמו.

משמורת ילדים למעשה כוללת בחובה את התפיסה שילדים צריך שתהיה להם מסגרת קבועה, בית קבוע והורה ספציפי אשר דואג להם ביום יום ואף לן עמם תחת אותה קורת גג בלילות, והוא זה שאחראי להם משפטית באופן שוטף.

בפועל יש כרסום הולך ומתמשך במונח משמורת ילדים, והתפיסה הרווחת כיום בפסיקה של בתי המשפט לענייני משפחה הינה כי המונח המתאים יותר לשימוש הינו הסדרי הורות וזמני שהיה של הורה עם ילדיו.

למעשה התפיסה כיום הינה לבחון האם ניתן להגיע למצב של הורות משותפת או משמורת משותפת של ההורים על ילדיהם, כך שהילדים יזכו לשני בתים או לבית אחד עם כל הורה.

הרצון הוא להעניק לילדים את האפשרות ליהנות באופן שווה עם כל הורה, וכך למנוע פגיעה ככל הניתן בילדיהם במצבים של גירושין והיפרדות של ההורים זה מזה ועזיבת אחד מהם את הבית.

כאשר לא ניתן להגיע למצב בו קיימת משמורת משותפת כי אז בית המשפט קובע משמורת לאחד מההורים, והמשמעות היא כי יש לקבוע זמני שהות או זמני שהיה בין הילדים הקטינים להורה השני.

כאשר בית המשפט לענייני משפחה קובע משמורת לאחד מההורים, אין הדבר משליך על נושא האפוטרופסות על אותו קטין. אפוטרופסות על קטין נקבעת על פי חוק עם לידת הילד, ולמעשה שני ההורים הינם אפוטרופסיים טבעיים על ילדיהם.

המונח אפוטרופסות שונה מהמונח משמורת, שכן אפוטרופסות הינה רחבה יותר ולמעשה מאגדת בתוכה את מכלול הזכויות והחובות שיש לאותו הורה כלפי ילדיו הקטינים.

לעיתים ובמקרים חריגים ביותר, בית המשפט יצמצם או יבטל אפוטרופסות של הורה על בנו, אך זאת רק במקרים בהם אותו הורה אינו מסוגל או אינו מוכן להיות אחראי לילדיו הקטינים או שבהתנהגותו הכוללת פוגע בהם ו/או באינטרסים.

טול דוגמא – אב שניתק קשר עם ילדיו מזה תקופה ארוכה או אב שמכה את ילדיו או אב שברח מהארץ ועקבותיו לא נודעו. במצב דברים זה, מלבד קביעת משמורת לאותו הורה שמטפל ודואג לצרכיהם השוטפים של ילדיו, יש צורך לקבוע אף בעניין האפוטרופסות, אם על ידי צמצומה או אם על ידי ביטולה.

משמורת על ילד נקבעת על ידי בית המשפט אך אין בכך כדי למנוע את שינויה בעתיד. אם הורה שנקבע כמשמורן אינו מתפקד טוב וסביר, כי אז במקרים המתאימים יכול ובית המשפט ישנה ההחלטה בהמשך, ויקבע כי ההורה השני ראוי לשמש כהורה משמורן או שיקבע כי יש מקום לקבוע משמורת משותפת.

ראה עוד: הורות משותפת

עו"ד איריס גרבר

עורכת דין ונוטריון, איריס גרבר, הינה עורכת דין מומחית בתחום דיני המשפחה, על כל תחומיו השונים, בעלת תואר ראשון בכלכלה וקרימינולוגיה B.A ובעלת תואר ראשון במשפטים LL.B מטעם אוניברסיטת בר אילן, חברה בלשכת עורכי הדין ובעלת רישיון עריכת דין משנת 1996.

המידע המוצג באתר זה הינו מידע כללי בלבד ואינו מהווה יעוץ או חוות דעת משפטית.

שיתוף:

התקשרו 03-922-8352 או השאירו פרטים: