מהו הסכם משמורת משותפת?

הסכם משמורת משותפת

לייעוץ ראשוני

התקשרו 03-922-8352 או השאירו פרטים:

תוכן עניינים

ככל ששיעור הגירושין הפך להיות גבוה יותר, ישנו ניסיון להפוך את המהלך לפחות טראומתי עבור הילדים, כך שלא יקבלו תחושה שהקרקע הבטוחה והיציבה שעליה היו עד עכשיו נשמטת לגמרי מתחת לרגליהם. במקביל לעליה בגירושין ישנו גם שינוי בהתייחסות למקומו של האב במשפחה. היום אבות מעורבים הרבה יותר בגידול הילדים ומצפים שכך יהיה גם במידה ונפרדו מאימם של הילדים. לאור שני אלה, ישנה גם עליה במספר הזוגות המתגרשים הבוחרים לגדל את הילדים תוך אחריות שווה עליהם בין האם לאב או במילים אחרות: משמורת משותפת.

מהי בדיוק משמורת משותפת?

משמורת משותפת היא הסדר משפטי שמשמעו אחריות שווה של האם והאב על הילדים וחלוקת זמן שווה של הילדים אצל האם והאב. משמורת משותפת עדיין אינה מעוגנת בחוק בישראל אך ועדה בשם ועדת שניט המליצה לקבוע הגדרה הורית שווה בין הורים כל עוד העקרון המנחה הוא עקרון טובת הילד. בשל העובדה שמשמורת משותפת אינה מעוגנת בחוק, לא בהכרח יקבע בית המשפט בדיונים בתיק גירושין כי ההסדר הוא משמורת משותפת. הורים המעוניינים במשמורת משותפת ביניהם יכולים, והדבר מומלץ, להסדיר את הדבר באמצעות הסכם משמורת משותפת.

מה חשוב לקחת בחשבון במשמורת משותפת?

במשמורת משותפת על ההורים לקחת בחשבון כי הקשר ביניהם יצטרך להיות דומיננטי הרבה יותר מאשר אם ישנו הורה משמורן ולהורה השני זמני שהות קבועים. כאשר ישנו הורה משמורן, אחריות הילדים מוטלת בעיקר עליו. באפשרות ההורה שאינו משמורן אף לבטל את המפגש עם הילדים במידה ואינו יכול להגיע (כמובן שיש לכך השלכות מבחינת הילדים ולכן הדבר אינו רצוי אך מותר על פי חוק). כאשר זו הורות משותפת, הימים קבועים ואין אפשרות לבטל. גם ההחלטות לגבי גידול הילדים צריכות להתקבל יחד ולהיות מקובלות על שני הצדדים. לכן, נדרש קשר כמעט יומיומי ביניהם ושיתוף פעולה מלא. בנוסף, צריכה להיות קרבה גיאוגרפית של שני ההורים לבית הספר או גן הילדים בהם הילדים לומדים ובכלל שיגורו במרחק סביר זה מזה כדי ליצור יציבות לילדים.

מה כולל הסכם משמורת משותפת?

הסכם משמורת משותפת כולל את כל הנושאים שיש להסכים עליהם על מנת שגידול הילדים יעשה בצורה החלקה ביותר שניתן. הסכם משמורת משותפת משמעו קודם כל מתן תוקף משפטי לעצם ההחלטה על משמורת משותפת על כל מה שנובע מכך. ההסכם יכלול את התחייבותם של ההורים לגור בקרבה זה לזה על מנת ליצור לילדים סביבת מגורים וחיים אחת ולא לגרום להם לחוסר נוחות בהגעה ממושכת לבית הספר, הגן, חוגים ופעילויות אחרות. ההסכם יכלול גם את חלוקת הימים של כל הורה עם הילדים, אופן הנשיאה בתשלומים משותפים, כאשר אין בכך בהכרח הורדה של מזונות, ועל כך בהמשך. ניתן להכניס בהסכם סעיפים נוספים כמו האם ישנם תחומים בהם להורה אחד ניתנת לבצע החלטות מבלי לערב את ההורה השני, מה קורה במקרה בו אחד ההורים מקים משפחה חדשה, האם במצב כזה ניתן לשנות את ההסכם ועוד. בכל מקרה, טובת הילד היא העקרון המוביל בניסוח וחתימה על הסכם משמורת משותפת.

כיצד מקבל הסכם הורות משותפת תוקף משפטי?

הסכם הורות משותפת הוא הסכם משפטי ולכן חשוב לקבוע את סעיפי ההסכם תוך התייעצות עם עורך דין גירושין איתו פועל כל אחד מהצדדים. על מנת לתת להסכם משנה תוקף, הוא צריך לקבל את אישור בית הדין הרבני או לחילופין בית משפט לענייני משפחה, תלוי היכן התיק מתנהל. לאחר אישור זה ההסכם יוצא לדרך וכל אחד מהצדדים צריך להיות מחוייב לכל סעיף וסעיף בו.

מה לגבי מזונות בהסכם משמורת משותפת?

נושא חישוב מזונות ילדים במשמורת משותפת עבר שינויים בשנים האחרונות. במסגרת החוק אין עדיין שינוי מרחיק לכת בנושא חישוב מזונות במשמורת משותפת לעומת מזונות שניתנים להורה משמורן. עדיין מבחינת החוק המתנהל לפי הדין העברי אב חייב בכלכלת ילדיו הכוללים תשלום על מזון, מגורים וכו'. עם זאת, ישנה תזוזה בכל נושא המזונות וניסיון להתאימו למציאות של ימינו ולנושא המשמורת המשותפת. כאשר משמורת משותפת נידונה בבית המשפט, ניכרת יותר התחשבות של שופטים בכך שהילדים נמצאים באופן שווה אצל שני ההורים, וכאשר גם משכורת ההורים דומה, ישנן לא מעט פסיקות המורות על מזונות מופחתים שהאב אמור לשלם. היתרון בניסוח הסכם משמורת משותפת הוא האפשרות לקבוע את ההסכם בהתחשבות בנתונים ובצרכים שלכם, כך שניתן להחליט על מזונות מופחתים שיהיו הוגנים לשני הצדדים.

הורות משותפת והסכם משמורת משותפת

הסכם משמורת משותפת רלוונטי לא רק עבור זוגות מתגרשים אלא גם עבור הורים המגדלים את ילדיהם בהורות משותפת. הורות משותפת הפכה להיות יותר ויותר נפוצה בשנים האחרונות ופתרון מצוין לרווקים שלא מעוניינים ליצור משפחה חד הורית אלא ליצור משפחה עם אדם נוסף ללא קשר זוגי ביניהם. כאן הסכם משמורת משותפת הוא רלוונטי וגם קל יותר לניסוח והגעה להבנות והסכמות בגלל שמדובר על קביעת ההסכם מיד עם הכניסה לתהליך ההורות המשותפת, ללא תהליך גירושין ברקע. גם ידועים ציבור יכולים להסדיר את עניין גידול הילדים והאחריות עליהם במקרה של פרידה בהסכם משמורת משותפת.
לבחור עורך דין מומחה בתחום

הצעד הראשון שיש לעשות כבר עם ההחלטה להתגרש היא מציאת עורך דין גירושין בעל ניסיון רב בתחום המשפחה בכלל ובהסכמי משמורת משותפת בפרט. בנוסף יש לזכור שעורך הדין יהיה אדם מרכזי עבורכם בתקופה לא פשוטה זו של הגירושין, אוזן קשבת ועוגן להיתמך בו. לכן, מעבר לניסיון ומקצועיות בחרו עורך דין שיהיה קודם כל אדם אמפתי ואדיב שתוכלו להיעזר בו ולפנות אליו בכל שאלה.

אנו במשרד עורכי דין מ.גרטל-א.גרבר בעלי ניסיון רב בכל תחום המשפחה. עזרנו ללקוחות רבים לעבור את תקופת הגירושין בצורה חלקה יותר בין היתר בעזרת ניסוח הסכם משמורת משותפת לשביעות רצונם.

עו"ד איריס גרבר

עורכת דין ונוטריון, איריס גרבר, הינה עורכת דין מומחית בתחום דיני המשפחה, על כל תחומיו השונים, בעלת תואר ראשון בכלכלה וקרימינולוגיה B.A ובעלת תואר ראשון במשפטים LL.B מטעם אוניברסיטת בר אילן, חברה בלשכת עורכי הדין ובעלת רישיון עריכת דין משנת 1996.

המידע המוצג באתר זה הינו מידע כללי בלבד ואינו מהווה יעוץ או חוות דעת משפטית.

שיתוף:

התקשרו 03-922-8352 או השאירו פרטים: