מהו מדור? הזכאות למגורים וההשלכות בטיפול עורך דין

עורך דין לענייני משפחה

לייעוץ ראשוני

התקשרו 03-922-8352 או השאירו פרטים:

תוכן עניינים

המונח מדור הינו מונח המאגד בחובו את המונח מגורים. הזכות למדור הינה הזכות למגורים. חלק חשוב בזכותה של האשה למזונות מבעלה הינו זכותה למדור. למעשה חובתו של הבעל לזון את אשתו, כוללת את החובה שלו לספק את מדורה. עת מדברים על תביעת מזונות ילדים, חלק בלתי נפרד ממנה, הוא חובת הבעל לדאוג למדורם של הילדים. מדור יכול שיהא זכות להשתתפות בתשלומי שכר דירה ו/או זכות להשתתפות הבעל בתשלומי המשכנתא השוטפים. הוצאות מדור, הינן אותן הוצאות הקשורות בתשלומי אחזקת הבית השוטפים (חשמל, מים, טלפון וכו').

לכן, ניתן לומר כי המונח מדור הינו למעשה הזכות למגורים והוצאות מדור הינן הוצאות הנובעות מהמגורים עצמם.

לעיתים, ייפסק מדור ספציפי (בית מגוריה של האשה) ולעיתים יכול וייקבע מדור חילופי – כלומר מתן סכום כספי לאשה לשכור מדור אחר, הכל בהתאם לנסיבות.

זכותה של אשה למדור ספציפי מבעלה, נקבעת בבית הדין הרבני על יסוד הכלל "שעולה עימו ואינה יורדת עימו", כאשר האשה זכאית לקבל מדור כפי שהורגלה לו. הטעם לכך הינו שאשה זכאית לאותה רמת חיים שהיתה רגילה לה לפני הסכסוך המשפטי.

מהו מדור ספציפי?

מקרים נפוצים הם עת אשה מגישה כנגד בעלה תביעה לשלום בית או תביעה למזונות בבית הדין הרבני, לעיתים כתגובה לתביעת גירושין אשר הוגשה על ידי הבעל, ודורשת כי בית הדין הרבני יפסוק כי ביתה מבצרה ישמש כמדור ספציפי למגוריה. בית הדין בדונו בענין, ייקח בחשבון את משך המגורים, משך הנישואין, האם יש עילת גירושין וכו'.

בפרקטיקה

אשה המגישה תביעת מזונות, בדרך כלל עותרת לחיוב הבעל במדור. היה והמדובר בתביעת מזונות ילדים, כי אז המדובר כבר בצורך לקבוע מדור לילדים.

בתביעות לפירוק שיתוף בדירות מגורים, בית המשפט לעניני משפחה מחוייב להסדיר, בהתאם לסעיף 40א לחוק המקרקעין, את מגורי הילדים ובן הזוג המתגורר בדירה. הרציונאל הינו – למנוע מצב בו האשה והילדים ייזרקו לרחוב ללא פתרון מגורים משביע רצון.

לעיתים, צדדים לסכסוך משפטי עורכים הסכם ממון או הסכם גירושין ובהסכמה מאפשרים לאשה ולילדים להמשיך ולהתגורר בבית עד הגיע אחרון הילדים לבגרות או לכל מועדאחר מוסכם. בכך מאפשרים הצדדים להמשך יציבות לילדים הקטינים, בתוך הסערה הגדולה של הסכסוך המשפטי.

פירוק שיתוף בדירת מגורים

בהעדר הסכמה בין הצדדים, בית המשפט לעניני משפחה או בית הדין הרבני, ידונו בתביעה לפירוק שיתוף בדירת מגורים, ויצטרכו כאמור לקבוע ולהבטיח את מדורם של הילדים לפני מכירת הדירה לצד ג'.

האם צד יכול בכל זאת לזכות במלוא הזכויות בדירה גם בהעדר הסכמה?

אכן כן. במצב בו מוגשת תביעה לפירוק שיתוף בדירת מגורים לערכאה משפטית, יכול והצדדים יגיעו להסכמה או פשרה במהלך הדיונים.

אך היה ולא, מה קורה אז?

במקרה כזה, בית המשפט או בית הדין הרבני מכריע לגופה של התביעה, ולעיתים ממנה כונסי נכסים למכירת הדירה, היה ואין שיתוף פעולה בין הצדדים.

אבל גם במקרה כזה בו הדירה מוצאת למכירה, עדין יכול אחד הצדדים על יסוד סעיף 101 לחוק המקרקעין (זכות ראשונים) לרכוש את חלקו של רעהו בדירה ו/או להציע סכום זהה או יותר לסכום ההצעה הגבוהה ביותר, ולקבל את מלוא הזכויות בה.

עו"ד איריס גרבר

עורכת דין ונוטריון, איריס גרבר, הינה עורכת דין מומחית בתחום דיני המשפחה, על כל תחומיו השונים, בעלת תואר ראשון בכלכלה וקרימינולוגיה B.A ובעלת תואר ראשון במשפטים LL.B מטעם אוניברסיטת בר אילן, חברה בלשכת עורכי הדין ובעלת רישיון עריכת דין משנת 1996.

המידע המוצג באתר זה הינו מידע כללי בלבד ואינו מהווה יעוץ או חוות דעת משפטית.

שיתוף:

התקשרו 03-922-8352 או השאירו פרטים: