חישוב מזונות במשמורת משותפת

לייעוץ ראשוני

התקשרו 03-922-8352 או השאירו פרטים:

תוכן עניינים

שאלת חישוב מזונות במשמורת משותפת הינה חלק מנושא חישוב מזונות ילדים שמתקיימת לגביהם משמורת משותפת.

יש אנשים הסבורים כי קיים מחשבון דמי מזונות ממשי אשר היה וניצוק בתוכו נתונים הקשורים בגיל הילדים, הכנסות ההורים, הוצאות ההורים ונתונים נוספים – תתקבל תוצאה וודאית של סכום מזונות. אך לא כך.

ענין זה אף מסובך הרבה יותר עת דנים אנחנו בחישוב מזונות במשמורת משותפת.
אם במצב של חישוב דמי מזונות במצב בו קיים הורה משמורן בלעדי ודומיננטי, ניתן להסתמך על פסיקה עניפה ורחבה משך עשרות שנים שהלכה והתפתחה והשתכללה, הרי שכשמדובר במצב בו קיימת הורות משותפת או משמורת משותפת של שני ההורים על ילדיהם הקטינים כי אז הפסיקה הינה שונה ודי חדשה יש לציין.

ככלל, בהתאם לפסיקה החדשה והעדכנית של בית המשפט העליון בכל הנודע לחישוב מזונות במשמרת משותפת, אב יהודי, בהתאם לדין העברי, מחוייב במלוא צרכיהם ההכרחיים של ילדיו מגיל ינקות ועד לגיל 6 שנים. אולם לאחר גיל 6 שנים, מחויבים שני ההורים במזונות ילדיהם בהתאם לדיני הצדקה, קרי – בהתאם ליכולתם בהתאם לאמות מידה שונות.

בין הגילאים 6 שנים ועד 15 שנים (וכמובן עד גיל 18), וכאשר ומתקיים מצב של משמורת משותפת / אחריות הורית משותפת, חישוב המזונות במשמורת משותפת מחוייב כעת להיעשות בהתאם לכללים שנקבעו בפסק דינו המהפכני של בית המשפט העליון שניתן ביום 19.7.17 במסגרת בע"ם 919/15 ו – בע"ם 1709/1.
המדובר בפסק דין שמתווה את הדרך לבצע חישוב זה  אין המדובר במחשבון דמי מזונות.

חישוב מזונות

פסיקה בעניין חישוב דמי מזונות

פסק הדין קובע כי הורים לילדים שמצויים בגילאים 6 עד 15 שנים ושנקבעה לגביהם משמורת משותפת על ילדיהם, חישוב מזונות ילדים לגבי ילדיהם ייעשה בדרך מסויימת. בין היתר, יילקחו בחשבון הכנסותיהם, הוצאותיהם, הזמן בו שוהים כל אחד מהם עם ילדיהם ופרמטרים נוספים, ותיקבע בהתאם יכולתו של כל הורה לשאת במזונותיהם. לעיתים, ייקבע כי ההורים יישאו בהוצאות הילדים בזמן ששוהים עם הוריהם ללא חיוב בסכום מזונות ו/או מדור נוסף. באשר לנושא תשלום הוצאות חריגות, הכוונה היא כי כל הורה ימשיך לשאת, בדרך כלל, במחצית ההוצאות של כל אחד מהילדים. פסק דין זה הורחב גם למקרים בהם אינה מתקיימת משמורת משותפת ובעצם בודקים את זמני השהות של הילדים בפועל, עם כל אחד מההורים.

חשוב להבין כי המדובר בפסיקה חדשה יחסית, אשר העיקר בה הינו הצורך לבצע שינוי בנושא חישוב מזונות במשמורת משותפת ואשר עדיין בתי המשפט השונים והשופטים השונים, יוצקים לתוכו פרשנות וחישובים שונים זה מזה..
אין המדובר במחשבון דמי מזונות אלא מורה דרך אשר קובע את אופן חישוב המזונות במשמורת משותפת בגילאים הללו מכאן ואיל, בהתייחס לכל משפחה באופן פרטני.

חישוב דמי מזונות ילדים באמצעות מחשבון מזונות הינו ענין מסובך ועדין מאין כמוהו. קביעת סכום המזונות משפיעה במישרין על איכות חיי הילדים המצויים במצב של משמורת משותפת, ואף במשמורת בלעדית כמובן, וגם משפיעה על איכות חיי הוריהם.
אנו תקווה כי הוראות פסק הדין המהפכני אכן ישמשו עזר רב לבתי המשפט במלאכת חישוב המזונות במשמורת משותפת על מנת להיא לאיזון בין בתי הורים ולשיוויון.

ראו גם: עורך דין גירושין מקצועי

עו"ד איריס גרבר

עורכת דין ונוטריון, איריס גרבר, הינה עורכת דין מומחית בתחום דיני המשפחה, על כל תחומיו השונים, בעלת תואר ראשון בכלכלה וקרימינולוגיה B.A ובעלת תואר ראשון במשפטים LL.B מטעם אוניברסיטת בר אילן, חברה בלשכת עורכי הדין ובעלת רישיון עריכת דין משנת 1996.

המידע המוצג באתר זה הינו מידע כללי בלבד ואינו מהווה יעוץ או חוות דעת משפטית.

שיתוף:

התקשרו 03-922-8352 או השאירו פרטים: