הגדרת עבירה של אלימות במשפחה

לייעוץ ראשוני

התקשרו 03-922-8352 או השאירו פרטים:

תוכן עניינים

אלימות במשפחה היא  אחד מסוגי האלימויות שמעוררות כעס רב עם כל מקרה נוסף של חשיפה. זו עבירה שמוגדרת בחוק העונשין 382(ב), והיא חלה על תקיפת בן/בת זוג, בהווה או בעבר, גרוש או ידוע בציבור וקטינים חסרי ישע ויכולת להגן על עצמם. על פי סעיף 382(ג) עבירה זו מוגדרת כפשע והעונש עליה עלול להיות כפול מפרק הזמן שהחוק מחייב להסיתו, כלומר- עד שש שנות מאסר בפועל.

חשודים בעבירת אלימות בכלל ועבירה מסוג אלימות במשפחה בפרט יידרשו, קרוב לוודאי, לסיוע של עו"ד פלילי מומחה. עורך דין מקצועי, מנוסה ומיומן, עשוי להפוך את ההאשמה על פיה ולבסס טיעון לפיו החשוד לא חולל את העבירה אלא היה קרבנה. גם במקרים אחרים, פחות דרמטיים, לייעוץ ולייצוג שלו עשויים להיות חשיבות מכרעת אל תוצאות ההליך.

סוג הפגיעה וחומרת המעשים

יש קשר הגיוני בין סוג האלימות- מילולי ו/או פיזי- חומרתה ותוצאותיה (העשויות להוות עדות וביטוי לחומרתה) לעונש הצפוי בגינה. הנתונים מצמררים ומבהילים: על פיהם נכון להחיל על תופעה זו את הביטוי מכת מדינה. על פי הנתונים, בשנה האחרונה נפתחו כ- 20אלף תיקים חדשים בנושא אלימות במשפחה. מהתפלגות על פי מין (מגדר) ניתן ללמוד כי יותר משלושה רבעים מכלל הגשת התלונות בגין סעיף זה הן של נשים – 80% .

חקירה

עדיין מדובר בתופעה מוכחשת ולא אחת מושתקת, אף שלאחר מקרים קיצוניים בכלל וכאלה המסתיימים, לחרדתנו, ברצח אומרים כי הכתובת היתה על הקיר. ריבוי מקרי הרצח גורם להחמרת הענישה בנושא זה, אבל אין  ספק כי לא די בכך כדי להילחם בתופעה מסוכנת והרת אסון זו.

הניסיון הרע והמר מלמד, כי לא אחת אין גם במתן צו הרחקה כלפי הגורם האלים כדי למנוע ממנו לבצע את זממו ולהתנכל לבן/בת הזוג ואף לממש את איומיו ברציחתה. קשים במיוחד לטיפול משפטי ראוי הם מקרים בהם אלימות במשפחה היא, כולה או עיקרה, אלימות מילולית. בהעדר ראיה ממשית, מוחשית, חפצית- מה שעומד לנגד עיני השופט הוא מה שמכונה "גרסה מול גרסה". העדר עדות שמיעה, מקשה עוד יותר על ביסוס אשמה נגד מי מהמעורבים באלימות.

ריבוי תלונות של אלימות במשפחה

אחת מתופעות הלוואי של ריבוי תלונות של נשים נגד גברים על אלימות בכלל ואלימות בתוך המשפחה בפרט היא תלונה כוזבת שנועדה ליצור בסיס מוצדק ומוצק במסגרת תהליך גירושיןו כחלק מהניסיון לשפר את מצבה של האישה ולהיטיב את תנאיה במסגרתו. חשוב לדעת כי תלונות השווא מזיקות נזק ממשי למאבקיהן החשובים וההכרחיים של נשים נגד אלימות.

בחברה אלימה כמו החברה שבתוכה אנחנו חיים גם מערכת השיפוט נדרשת בחומרה לגילוייה השונים, במאמץ הקשה והתובעני אבל  הנדרש והחיוני לצמצם את ממדיה ואת תוצאותיה הרות האסון של אלימות במשפחה, אשר קרבנותיה זוכות לחמלת הציבור ולרחמיו.

עו"ד איריס גרבר

עורכת דין ונוטריון, איריס גרבר, הינה עורכת דין מומחית בתחום דיני המשפחה, על כל תחומיו השונים, בעלת תואר ראשון בכלכלה וקרימינולוגיה B.A ובעלת תואר ראשון במשפטים LL.B מטעם אוניברסיטת בר אילן, חברה בלשכת עורכי הדין ובעלת רישיון עריכת דין משנת 1996.

המידע המוצג באתר זה הינו מידע כללי בלבד ואינו מהווה יעוץ או חוות דעת משפטית.

שיתוף:

התקשרו 03-922-8352 או השאירו פרטים: